Flere børn skal introduceres for bøgernes forunderlige verdenUdviklingsmidler til folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre vil i 2024 have særligt fokus på indkøb af bøger og formidling af litteratur til børn og unge. Foto: Nana Reimers

Flere børn skal introduceres for bøgernes forunderlige verden

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt har øremærket 21 mio. kr. i 2024 til at udbygge samarbejder om børns læseglæde.

Målet er booste børns lyst til at læse gennem engagerende formidling og bedre adgang til fysiske bøger.

Udviklingsmidler til folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre vil i 2024 have særligt fokus på at løfte samarbejdet mellem folkebiblioteker og de pædagogiske læringscentre på landets skoler.

Indsatsen bygger videre på tidligere års indsatser fra Kulturministeriet, hvor folkebiblioteker i samarbejde med skolefritidsordninger, børnehaver m.fl. arbejder på at gøre bøger og oplevelser med litteratur til en naturlig del af børnenes hverdag.

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt siger:

- Vores børn læser desværre mindre og mindre. En trist udvikling, som vi skal gøre alt for at vende.

- En af vejene til at skrue op for læseglæden er at få flere til at læse en fysisk bog. Derfor skal adgangen til fysiske bøger også være så nem og tilgængelig som muligt.

- Nu sætter vi yderligere skub i indkøb og formidling af nogle rigtig gode fysiske bogsamlinger, som vores børn kan få adgang til på det lokale skolebibliotek.

- Det skal ske ved nye samarbejder på tværs af folkebiblioteker og skolebiblioteker. Så flere børn og unge bliver introduceret til bøgernes forunderlige verden.

Udviklingsmidler til folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre vil i 2024 have fokus på at løfte samarbejdet mellem folkebiblioteker og de pædagogiske læringscentre på landets skoler særligt ift. indkøb af bøger og formidling af litteratur til børn og unge.

Udover de 21 mio. kr. afsættes der yderligere 3,4 mio. kr. i 2024 til bibliotekernes digitale udvikling.

Midlerne vil kunne søges fra begyndelsen af juni.

Strategisk Biblioteksudvalg udformer initiativet

Det er Strategisk Biblioteksudvalg, der nærmere skal udforme rammerne for samarbejdet mellem folkebiblioteker og de pædagogiske læringscentre på landets skoler, der bl.a. kan bygge oven på den nationale læseglædeindsats ’Børn og unges læseglæde 2023-2025’, som er udmøntet af Strategisk Biblioteksudvalg i 2022.

Fakta om udviklingspuljemidlerne i 2024

Udviklingspuljemidlerne til folkebiblioteker og pædagogiske læringscentre for 2024 består i alt af 24,4 mio. kr.

Der øremærkes 21 mio. kr. til et etårigt initiativ, der skal give et løft til samarbejdet mellem folkebibliotekerne og de pædagogiske læringscentre (tidl. skolebibliotekerne) med fokus på indkøb af bøger og formidling af litteratur for børn.

De resterende midler går til projekter målrettet bibliotekernes digitale udvikling.

Midlerne vil kunne søges fra begyndelsen af juni, og der vil være ansøgningsfrist i september. I ansøgningsperioden vil der være mulighed for at deltage i et online møde om udviklingspuljen 2024.

10/4 2024