Hvem er Danmarks bedste til skolens fag?
Dét afgøres til finalen i DM i Fagene den 31. januar. Onsdag den 31. januar tørner 450 finalister sammen til finalen i DM i Fagene på Dokk1 i Aarhus.
DM i Fagene er Danmarks største konkurrence i skolens fag for elever i 7., 8. og 9. klasse, og i år har flere tusinde skoleelever deltaget i en af konkurrencens fire discipliner: dansk, matematik, engelsk og den tværfaglige holdkonkurrence.
Hvad har en gammel sørøver arv, finurlige Ramasjang-figurer og den næste store højtid til fælles?
De er alle sammen en del af de caseopgaver, som deltagere fra 7., 8. og 9. klasse skal løse til finalen i DM i Fagene den 31. januar på Dokk1 i Aarhus.
Opgaverne tager udgangspunkt i udfordringer, som casevirksomhederne aktuelt står over for.
Årets matematikopgave tager f.eks. udgangspunkt i Deloitte, hvor finalisterne kommer helt tæt på den matematik, rådgivere og revisorer bruger hver dag. Årets casevirksomheder er:
Casevirksomheder 2023/24
Eleverne motiveres af virkeligheden
DM i Fagene arbejder med skolefag på en anderledes måde, og dét resonerer i den grad hos eleverne.
- DM i Fagene er et mega unikt projekt, fordi det giver eleverne nogle nye og spændende oplevelser med skolens fag.
- I en tid, hvor det fylder meget i medierne, at vi eleverne falder i PISA-tests, er det vigtigere end nogensinde at have fokus på den motivation, DM i Fagene giver eleverne inden for fag som netop matematik og dansk, fortæller formand for Danske Skoleelever, Laura Drachmann Poulsen.
Med DM i Fagene får eleverne mulighed for at arbejde med virkelighedsnære cases i deres yndlingsfag, og til finalen kommer de tættere på den virkelige verden og mærker, at deres færdigheder er efterspurgte hos virksomhederne. Netop dette oplevede en matematikfinalist til sidste års finale:
- Jeg elsker matematik, og jeg vil gerne arbejde med det hele mit liv, så jeg syntes, det var megafedt, at der var DM i Fagene i matematik.
Dét skulle jeg bare være med til. Jeg synes, det er sejt, at man arbejder med noget, som også de voksne arbejder med, og man tænker: Prøv at tænke, hvis jeg har ret, så er jeg klogere end de voksne.
Selvom caseopgaverne udfordrer elevernes faglighed, er det i lige så høj grad en øvelse i at tænke selvstændigt og være kreativ med sin opgavebesvarelse.
- Det er gennemgående for opgaverne, at der ikke er et fast facit, men at der er plads til at være kreativ og argumentere for, at netop denne løsning er den bedste.
Faktisk er det et af de væsentligste parametre, eleverne bliver vurderet på,"* siger projektleder Emilie Nees.
Mød finalister og fagpersoner
Til finalen bliver deltagernes opgavebesvarelser bedømt af fagpersoner: undervisere og folk med relevante universitetsuddannelser.
De vurderer eleverne faglige niveau og deres evne til at tænke innovativt og kreativt – og i den tværfaglige holdkonkurrence vurderes eleverne også på deres evne til at samarbejde.
Finalen finder sted onsdag den 31. januar, og det vil være muligt at dække finalen fra kl. 10:00 frem til præmieoverrækkelsen kl. 15:15-16:00 direkte fra Dokk1 i Aarhus.
-rh