Samtykke på skoleskemaet skal bidrage til færre overgrebFoto: Colourbox

Samtykke på skoleskemaet skal bidrage til færre overgreb

Siden samtykkelovgivningen trådte i kraft i 2021, har samleje uden samtykke juridisk set været en voldtægt. Alligevel er mange unge i vildrede med, hvordan de tolker et ja eller nej til sex.

Der er et stort behov for mere viden om samtykke blandt de unge.

Derfor lancerer Det Kriminalpræventive Råd nu nyt undervisningsmateriale, der skal sætte fokus på grænser, signaler og samtykke.

Formålet er at starte vigtige samtaler blandt de unge om disse emner.

Opfordringen lyder, at alle unge - ikke kun gymnasieelever - bør modtage undervisning i egne og andres grænser samt betydningen af samtykke.

Hvordan viser man sine egne grænser, når det handler om flirt, sex og intimitet?

Og hvordan aflæser man andres signaler og respekterer deres grænser? Det er nogle af de spørgsmål, som det nye undervisningsmateriale stiller skarpt på.

Undersøgelser fra Det Kriminalpræventive Råd viser, at mange unge har svært ved at spørge til eller aflæse samtykke i forbindelse med sex.

Selvom samtykkeloven er indført, efterspørger de unge stadig mere viden på området.

Derfor følger vi nu op med opdateret undervisningsmateriale, der særligt fokuserer på emner som grænser, signaler og samtykke.

Målet er at mindske antallet af seksuelle overgreb ved at øge bevidstheden og dialogen om disse emner blandt unge, udtaler formanden for Det Kriminalpræventive Råd.

Han opfordrer til, at undervisningen udbredes til alle ungdomsuddannelser, ikke kun gymnasierne. Især unge fra erhvervsskolerne efterspørger mere information om samtykke.

Undervisningsmaterialet indeholder nye øvelser, som sætter fokus på samtykke.

Formålet er at klæde de unge bedre på til at navigere i seksuelle relationer og undgå situationer, hvor grænser overskrides.

Øvelserne understøtter den nye lovgivning og skal skabe debat blandt de unge om, hvad samtykke er, og hvordan det kommer til udtryk.

På den måde lærer de unge at sætte ord på egne grænser og være opmærksomme på andres, forklarer en ekspert fra Det Kriminalpræventive Råd.

Gennem øvelserne reflekterer de unge over emner som flirt, normer, kønsstereotyper og overgreb.

Målet er, at de unge både individuelt og i fællesskab lærer at agere i situationer med flirt, sex og intimitet.

10/1 2024