Vallensbæk indfører kunstig intelligens i folkeskolen
Kunstig Intelligens (AI) har for længst indtaget pladsen som et centralt emne i samfundsdebatten om uddannelsessystemet.
Kunstig Intelligens (AI) har for længst indtaget pladsen som et centralt emne i samfundsdebatten om uddannelsessystemet.
Nu har Vallensbæk Kommune taget skridtet fuldt ved at introducere AI som valgfag i folkeskolen.
Det nye undervisningsinitiativ skal forberede eleverne på de kommende teknologiske muligheder og udfordringer, og give dem redskaberne til at forstå og forme den teknologiske fremtid.
Eftertænksomt brug af teknologi
Valgfaget har en række overordnede mål, der sigter mod at ruste eleverne til at træffe velinformerede beslutninger om anvendelsen af Kunstig Intelligens (AI).
Undervisningen inkluderer en dybdegående forståelse af begreber som bias, stereotyper og håndtering af data i forbindelse med arbejdet inden for AI.
Eleverne vil desuden få kompetencer til at anvende Kunstig Intelligens i produktioner målrettet eksamener inden for natur og kultur. Valgfaget løber over 6 uger, hvor elever, lærere, vejledere og konsulenter samarbejder om at undersøge, hvornår og hvordan chatbots kan indgå i arbejdsprocesser.
- Der vil også være fokus på de etiske overvejelser, der følger med interaktionen med chatbots, og spørgsmålet om, hvordan vi som samfund kan bevare kontrol over teknologien og undgå at lade teknologien styre os, fortæller Lars Munch, digitaliseringskonsulent i Vallensbæk.
Kunstig intelligens belyser komplekse problemstillinger
Centralt for valgfaget er, at elevernes egne produktioner med brug af AI, skal bidrage til deres eksamener inden for kultur og natur.
Inden for naturfagene vil eleverne arbejde med at udvikle en Machine Learning-model, der kan scanne objekter med kameraet og belyse komplekse problemstillinger som vandstand, miljøbelastning på afgrøder og affaldssortering.
I kulturfaget vil eleverne lave en eksamensproduktion ved hjælp af Kunstig Intelligens, hvor de skaber 360 graders billeder af forskellige områder og kulturer.
Disse billeder vil indeholde interaktive elementer som tekst, billeder, videoer og lyd for at formidle elevernes viden om historie og kultur på en nyskabende måde.
Mere undervisning i fremtiden
Undervisningen i Kunstig Intelligens er startet op på Egholmskolen i Vallensbæk, og planen er at udbrede valgfaget til 9. årgang på alle kommunens folkeskoler.
I det kommende skoleår udbydes der også undervisning i kunstig intelligens til mellemtrin og udskoling, så alle elever bliver klædt på til at håndtere de kommende teknologiske muligheder og udfordringer, og give dem redskaberne til at forstå og forme den teknologiske fremtid.
-rh