Ny campus åbner i Hvidovre for børn og unge med særlige behovFoto: Skolen Sputnik

Ny campus åbner i Hvidovre for børn og unge med særlige behov

Til sommer 2024 åbner Sputnik Campus Hvidovre. Det nye campus vil tilbyde både dagbehandlingsskole og særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (stu) centralt i Hvidovre.

Afdelingen er for børn og unge med særlige behov, herunder autisme og psykiske vanskeligheder.

Sputnik har haft skoler for børn med særlige behov siden 1999 og kommer nu også til Hvidovre.

Skolen har allerede en etableret elev- og personalegruppe, da den flytter adresse fra Rødovre. Stu-tilbuddet åbner som en ny afdeling i tæt samarbejde med Sputniks stu i København.

Ambitionen med det nye campus er at skabe et samlet skole- og uddannelsesfællesskab.

Erfaringer fra tidligere initiativer viser, at det styrker den faglige tilgang og har en positiv effekt på mulighederne for at skabe ungdomsfællesskaber.

Dagbehandlingsskolen er for elever fra 4.-10. klasse med autisme og psykiske vanskeligheder.

Eleverne får undervisning i fuld fagrække og samtidig pædagogisk og psykologisk støtte og behandling til de udfordringer, de måtte have.

Stu’en åbner med tre linjer: sundheds- og omsorgslinjen, studielinjen samt håndværks- og produktionslinjen. Herudover tilbyder stu’en individuelt tilrettelagte indsatser, praktik, kursusforløb og et stærkt ungdomsmiljø med klubtilbud m.m.

Om Sputnik

Sputnik tilbyder dagbehandling, stu og botilbud til børn og unge med særlige behov. Visitation til tilbuddene sker gennem kommunen.

Sputnik har eksisteret siden 1999 og samarbejder med mere end 35 kommuner i hovedstadsregionen. Sputnik har 6 dagbehandlingsskoler, 3 stu-tilbud, 3 kollegier og et kursuscenter.

17/4 2024