Vallensbæk ruster unge til fremtiden

På skolerne i Vallensbæk lærer eleverne at problemløse og tænke kreativt ved at have de nyeste teknologier i hånden.

Netop de egenskaber er i høj kurs i fremtiden, mener virksomhed fra det lokale erhvervsliv, der er en del af skole-virksomhedssamarbejdet 'Hackaton'.

I Vallensbæk har man en ambition om at ruste børn og unge bedst muligt til fremtidens samfund.

Derfor er der et stort fokus på at introducere de nyeste læringsformer og teknologiske redskaber i undervisningen på skolerne.

Det sker for eksempel under projektforløbet 'Hackaton', hvor eleverne får mulighed for at eksperimentere med den nyeste teknologi, mens de arbejder med aktuelle sundhedsmæssige udfordringer i samarbejde med nogle af kommunens største virksomheder.

Samarbejdet begejstrer

En af de virksomheder er den multinationale japanske medicinalvirksomhed, Takeda, der ligger i Vallensbæks erhvervspark, Delta Park, der har engageret sig i kommunens skoler.

Det er blandt andre Birgitte Strøyer, som arbejder som Market Access Lead hos Takeda, der er meget begejstret for den måde, man arbejder med teknologi.

- Der er en nytænkning i den måde undervisningen er sat sammen på her i Vallensbæk, som jeg ikke har set andre steder.

Det giver de unge rigtig meget, når de under 'Hackaton' arbejder med en så virkelighedsnær og sundhedsmæssig problemstilling som rygning og overvægt.

Det bør der være meget mere af på skoleskemaet, siger Birgitte Strøyer.

Hackaton er en innovationskonkurrence, hvor eleverne fra 9. klasse i løbet af en uge arbejder med at skabe et produkt som løsning på en aktuel sundhedsmæssig udfordring i samfundet.

I løbet af ugen finder eleverne selv en relevant problemstilling inden for sundhedsrammen, hvorefter de idéudvikler, søger litteratur og efterfølgende skaber deres produkt.

Elevernes produkt præsenteres for repræsentanter fra lokale virksomheder ved brug af det topmoderne redskab 'augmented reality'.

Augmented reality er et digitalt værktøj, hvor man kan tilføje et ekstra lag oven på den virkelighed, vi ser med det blotte øje, fortæller Christoffer Dithmer, som er Maker Pilot og vejleder under projektforløbet.

- Augmented reality er et rigtig godt redskab i forbindelse med praktisk problemløsning i skolerne. Redskabet er genialt til at illustrere en abstrakt idé i et konkret produkt, fortæller Christoffer Dithmer.

Mange gevinster når virksomhed og skole mødes

Ifølge bl.a. Naturvidenskabernes Hus, der er et non-profit videnscenter, der bygger bro mellem skoler og virksomheder, kan teknologi i forbindelse med praktisk problemløsning være med til at styrke elevernes kompetencer inden for idéudvikling og teknologiforståelse.

Og det er noget, som kan give de unge en fordel, når de træder ind på arbejdsmarkedet.

Derudover er samarbejdet på tværs af virksomhed og skole også med til at klæde de unge på til et komplekst og foranderligt arbejdsmarked, ifølge en rapport fra Region Hovedstaden.

Et samarbejde på tværs, som Birgitte Strøyer, mener, kan give meningsfulde oplevelser, da det kan give et større indblik i forskellige måder at se verden på.

å den måde bliver eleverne godt rustet til deres fremtidige arbejdsliv.

- Vi kan lære meget af hinanden. Eleverne får nogle brugbare redskaber i forhold til at få idéer ført ud i livet og omdanne teori til praksis.

Det er vigtige kompetencer, som gør eleverne klar til arbejdslivet. Og som virksomhed får vi en indsigt i, hvordan de unge tænker, som er vigtigt viden for os.

Og så er de unge jo fremtidens arbejdskraft, slutter Birgitte Strøyer.

21/3 2023