Lærerflugten fra folkeskolen: Over halvdelen underviser nu andre steder

Lærerflugten fra folkeskolen: Over halvdelen underviser nu andre steder

Nye tal viser en bekymrende udvikling for den danske folkeskole. Andelen af læreruddannede, der vælger at arbejde i folkeskolen, er faldet markant over de seneste år.

En frisk analyse udarbejdet af Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE) for Danmarks Lærerforening afslører, at kun 48 procent af de uddannede lærere i arbejdsstyrken nu underviser i folkeskolen – et fald fra 56 procent i 2010.

Danmarks Lærerforenings formand, Gordon Ørskov Madsen, betegner udviklingen som "alarmerende" og påpeger, at tendensen gælder på tværs af alle aldersgrupper, herunder også de erfarne lærere, som er særligt værdifulde for skolesystemet.

- Vi har brug for alle gode lærerkræfter i folkeskolen, men vi ved, at det er de erfarne lærere, der løfter eleverne allermest på fagligheden og trivslen -- og de er også med til at uddanne de næste generationer af lærere på skolerne, udtaler Madsen og tilføjer:

- Hver gang vi i folkeskolen mister en erfaren lærer, er det derfor et ekstra stort tab for eleverne, kollegerne og samfundet.

Inklusion står øverst på udfordringslisten
Formanden peger på, at mange lærere grundlæggende ønsker at arbejde i folkeskolen, men ender med at søge væk på grund af for pressede arbejdsvilkår. Særligt ét område skiller sig ud som den største udfordring:

- Inklusion er den absolut største udfordring, vi står med i folkeskolen. Når vi spørger lærerne om, hvad der udfordrer deres psykiske arbejdsmiljø mest, så er den klare topscorer, at der er flere børn med særlige behov, end man har ressourcer til at håndtere, forklarer Madsen.

Løsninger kræver bred indsats
Lærerformanden understreger, at problemet kan løses, men at det kræver en samlet indsats fra flere sider.

- Problemet kan heldigvis løses, men ingen kan løse det alene. Der er derfor brug for, at vi fra Christiansborg, kommunerne og skoleparternes side går sammen og forpligter os på at vende udviklingen og få flere uddannede lærere i folkeskolen, siger Madsen.

Han foreslår konkrete tiltag som tidligere indsats med nødvendig støtte til elever med særlige behov og flere timer med to lærere i klasserne.

Danmarks Lærerforening erklærer sig klar til at bidrage med løsningsforslag, men understreger samtidig, at tiden er knap: - Vi er helt klar til at bidrage med gode løsninger i det arbejde - og det haster!

-rh

10/9 2025