
Fremtidsforsker: Inden for få år vil alle skoleelever have en digital tvilling
Kunstig intelligens er ved at blive en fast del af undervisningen på flere skoler verden over, og denne udvikling vil også ramme Danmark.
Ifølge fremtidsforsker Louise Fredbo-Nielsen kan AI revolutionere undervisningen, når den bruges på den rigtige måde.
Louise Fredbo-Nielsen, der har stærke familiebånd til uddannelsessektoren, mener at AI har potentialet til at blive en "game-changer" i den danske folkeskole og gymnasiale uddannelser.
Hun understreger dog vigtigheden af at bevare en sund skepsis over for ny teknologi: - Jo mere teknologi, vi får ind, jo vigtigere bliver det menneskelige aspekt.
Individuel tilpasning af undervisningen
Globalt eksperimenterer skoler med forskellige AI-løsninger, fra adaptive læringsplatforme til avatars, der kan interagere med eleverne døgnet rundt.
I USA vinder konceptet "2 Hour Learning" frem, hvor den akademiske undervisning komprimeres til blot to timer dagligt med hjælp fra AI-drevne læringsapps.
Selvom dette specifikke koncept næppe vil blive implementeret i Danmark i den nærmeste fremtid, forudser Fredbo-Nielsen en større individualisering af undervisningen herhjemme:
"En del af undervisningen vil blive styret af algoritmer, og af hvordan den enkelte elev performer bedst. Virkeligheden er jo, at vi ikke lærer i otte timer i træk, og nogle er mest produktive om morgenen, andre om eftermiddagen."
Digitale tvillinger på vej
Et centralt element i fremtidens undervisning bliver ifølge Fredbo-Nielsen såkaldte "digitale tvillinger" - datasæt for hver elev, der løbende opdateres med information om faglig belastning og dagsform.
Disse data kan hjælpe med at tilrettelægge undervisningen for både klassen og den enkelte elev på en effektiv måde.
De kommende år forventes danske skoler at gå fra at eksperimentere med AI til at implementere det i undervisningen gennem undervisningsassistenter, der kan give personlig feedback og simulere samtaler på fremmedsprog.
Trods den teknologiske udvikling bliver lærerne ikke mindre vigtige - tværtimod, mener Fredbo-Nielsen. Men deres rolle vil ændre sig:
- Jeg tror, at læreren i højere grad bliver en facilitator og mentor, der støtter og motiverer eleverne.
Hvis man ser AI som en assistent og et nyttigt værktøj på de rigtige områder, så kommer det til at give mere tid til andre dele af undervisningen og de enkelte elevers behov.
Hun understreger, at skolerne ikke vil blive rene "læringsfabrikker", da der efter en periode med individualisering er kommet en fornyet værdsættelse af fællesskaber og analoge værdier i samfundet.
-rh