
9 ud af 10 unge danskere bruger AI i skoletiden
En ny undersøgelse fra Microsoft Danmark viser, at kunstig intelligens er blevet en fast del af skolelivet for unge danskere.
Hele 90 procent af de 15-18 årige bruger AI-teknologi i løbet af skoledagen.
Ifølge undersøgelsen anvender 59 procent af de unge AI til lektielæsning, når de arbejder på egen hånd.
63 procent oplever, at teknologien hjælper dem med at forstå svære emner, og over halvdelen af de adspurgte mener, at AI øger deres produktivitet og giver bedre overblik over skolearbejdet.
- Sagen er, at AI er her nu, og vi skal lære at bruge den – både i undervisningen og i opgaveløsningen, udtaler Mette Kaagaard, CEO i Microsoft Danmark.
Snyd eller læringsværktøj?
Trods den udbredte brug af AI føler mange unge stadig, at det kan opfattes som snyd.
Over halvdelen af de adspurgte elever undlader at bruge AI mere, fordi de frygter, at det vil blive betragtet som snyd af lærere og skolekammerater.
Mette Kaagaard sammenligner situationen med tidligere teknologiske fremskridt: - Jeg husker tydeligt, at vi havde en lignende debat, da internettet slog igennem i 90'erne.
Behov for klare retningslinjer
Børne- og Undervisningsministeriet præsenterede kort før sommerferien en række anbefalinger til, hvordan skolerne kan bruge AI på en ansvarlig måde. Anbefalingerne opfordrer blandt andet til, at:
- Skoler formulerer fælles retningslinjer for brug af AI
- Lærere og skoleledelser bliver bedre til selv at arbejde med teknologien
- Eleverne lærer at bruge AI kritisk og med omtanke
Sine Zambach, AI-forsker på CBS med fokus på uddannelsessektoren, mener, at både politikere og skoler har et ansvar for at sætte klare rammer:
- Der ligger et ansvar hos lærerne i at sætte sig ind i, hvad AI kan og potentialerne i undervisningen, så de kan møde eleverne i øjenhøjde og hjælpe dem med at forstå, hvor faldgruberne ligger.
Hun understreger desuden, at teknologien har størst potentiale som et støttende værktøj i læringen:
- Når de unge bruger teknologien som en sparringspartner, som hjælper dem med at mestre et emne, forklare svære begreber og få feedback på deres opgaveløsning, opnår de bedre læring, end hvis de bare får AI til at skrive deres opgave.
-rh