Sociale kompetencer er indgangen til at klare sig i skolen
Elever, der ikke kan knække de sociale koder, får ofte hurtigt store faglige og sociale problemer i skolen. Det rammer især børn og unge med autisme, ADHD og andre udfordringer i livet, men børn og unges sociale kompetencer er generelt faldende
Kommunernes Landsforening har fundet ud af, at antallet af børn og unge i 0-15 års-alderen, der får en af en række psykiatriske diagnoser, i dag er dobbelt så stort som for ti år siden. Det er især børn og unge med autisme og ADHD, der fylder mere og mere i skolernes hverdag. I samme tidsrum har politikerne krævet, at der bruges færre penge på specialklasser og anden specialundervisning.
Det siger forlagschef Bjarke Larsen fra Forlaget Pressto, der fortæller om konsekvenserne af problemet:
– Disse børn rammes både fagligt og socialt. De har svært ved at forstå og tilpasse sig de mange skrevne og uskrevne regler, der er i en klasse, og de har svært ved at indgå i gruppearbejde og andre aktiviteter i klassen. De bliver derfor let isolerede og ensomme, og de sakker bagud fagligt.
– Det stiller store krav til det personale, som tager sig af disse børn og unge. Såvel fagfolk som forældre har brug for større viden og for konkrete strategier og redskaber, der kan støtte børns sociale udvikling og forståelse.
Social Tænkning – det virker
Forlaget Pressto har udgivet en række bøger om ”Social Tænkning”, der ikke bare har vist sig at være en effektiv metode til at hjælpe denne målgruppe – men at også ”almindelige” børn og unge har godt af at få udbygget deres sociale kompetencer, som generelt er faldende i disse år.
– Der er tale om en metode, der er udviklet af amerikaneren Michelle Winner, som i dag står i spidsen for et institut med et voksende antal medarbejdere, der rejser verden rundt for at undervise i principperne, forklarer Bjarke Larsen:
– Social Tænkning indeholder en vifte af metodikker og ideer, som har vist sig effektive og velegnede til at indgå i den daglige pædagogiske praksis overalt i skolen.
– Ikke mindst danske lærere har taget metoden til sig, og Michelle Winner er derfor i Danmark mindst én gang om året for at undervise i Social Tænkning. De tilbagemeldinger, vi får fra lærere og pædagoger, der har arbejdet med metoden, er yderst positive og opmuntrende. Der er efterhånden solid, forskningsbaseret evidens for, at alle børn og unge kan hjælpes effektivt, hvis der gøres en målrettet indsats for at udvikle deres sociale kompetencer og eksekutive funktioner.
Der er udviklet og oversat undervisningsmateriale, som dækker hele området fra ind- til udskoling.
– kis