Beskyttelse mod snyd og udvikling af prøverFoto: Colourbox

Beskyttelse mod snyd og udvikling af prøver

En nedsat ekspertgruppe under Børne- og Undervisningsministeriet er kommet med en række foreløbige anbefalinger.

I forhold til, hvordan man bør håndtere den stigende udbredelse af chatrobotten ChatGPT og andre former for kunstig intelligens i forbindelse med prøver i uddannelsessystemet.

ChatGPT og lignende værktøjer, der kan generere tekst på baggrund af store mængder data, rejser ifølge ekspertgruppen en række centrale spørgsmål.

Dels om hvorvidt man fremadrettet kan stole på resultaterne af traditionelle skriftlige prøver, hvis eleverne har adgang til avanceret teknologi som ChatGPT.

Dels hvordan man sikrer, at eleverne både lærer at anvende de nye teknologier på en konstruktiv måde, men samtidig bevarer og udvikler deres egne færdigheder med hensyn til eksempelvis skriftlighed.

Ekspertgruppen pointerer, at der er behov for både at beskytte eksisterende prøveformer mod snyd på den korte bane og samtidig igangsætte en længerevarende udvikling af nye prøveformer, der bedre afspejler den teknologiske udvikling.

Blandt de mere konkrete forslag lyder det, at skolerne bør stramme op på procedurer og tilsyn i forbindelse med prøver for at minimere risikoen for snyd.

Desuden bør man undersøge muligheden for at afholde visse prøver i særlige beskyttede digitale miljøer, hvor eleverne ikke har adgang til hjælpeværktøjer som ChatGPT.

Samtidig opfordrer ekspertgruppen til, at emnet bringes på banen i langt højere grad i den almindelige undervisning.

Eleverne bør rustes til at forholde sig kritisk og ansvarligt til de nye teknologimuligheder, så de ikke blot anvendes til snyd, men til at berige deres læring.

Også lærernes viden om emnet bør styrkes, så de er i stand til at vejlede eleverne hensigtsmæssigt.

Her kan blandt andet afholdes oplæg og workshops om kunstig intelligens og digitale hjælpemidler.

Ved at skabe åbenhed og dialog kan man ifølge ekspertgruppen mindske mistilliden mellem elever og lærere i forhold til snyd.

I stedet kan fokus flyttes til, hvordan teknologier som ChatGPT konstruktivt kan inddrages i undervisningen og en moderne tilgang til skriftlighed.

Samlet set lyder de foreløbige anbefalinger på, at der er behov for en tostrenget indsats.

På den korte bane skal prøvernes validitet sikres ved at minimere mulighederne for snyd.

Samtidig skal der igangsættes et længerevarende arbejde med at udvikle nye prøveformer og en moderniseret undervisning, der aktivt inddrager den nye teknologi.

Ekspertgruppen vil i marts 2024 komme med sine endelige anbefalinger til, hvordan man konkret kan gå videre med denne balancegang.

Men med de foreløbige anbefalinger opridses allerede nu nogle vigtige pejlemærker for, hvordan uddannelsessystemet bør navigere i forhold til den teknologiske udvikling.

18/12 2023