8.000 skoleelever på den digitale skolebænk

8.000 skoleelever på den digitale skolebænk

I år har flere end 8.000 elever over hele landet deltaget i Telenors årlige undervisningsforløb #digitalpænt, der sætter digital dannelse på skoleskemaet.

Nu har Telenor fundet den tilhørende skolekonkurrences vindere, som på bedste vis har dokumenteret, hvordan sociale medier påvirker deres hverdag.

Forleden blev en ganske almindelig skoledag helt anderledes for eleverne på mellemtrinnet på fem danske skoler.

Med konfetti flyvende om ørerne, kunne de glade elever modtage nyheden om, at de har vundet Telenors #digitalpænt-skolekonkurrence i deres respektive region.

De fem klasser har sammen med flere end 8000 elever i 4.-6. klasse over hele landet deltaget i et undervisningsforløb fra Telenor, som sætter fokus på digital dannelse.

Forløbet giver anledning til refleksion i klassen om egen adfærd på digitale medier og synliggør, hvordan den digitale verden adskiller sig fra den fysiske, og slutter med en skolekonkurrence, hvor eleverne i en kort film kan vise, hvad de har lært.

”Igen i år er det en fornøjelse at se, hvordan eleverne har skabt nogle rigtig fine film med udgangspunkt i de ting, de har lært og reflekteret over via #digitalpænt-materialet.

Filmene afspejler en hverdag, hvor børnene uden tvivl bliver påvirket af at skulle forholde sig til og leve op til de mange indtryk, som de får igennem sociale medier.

Derfor er der brug for fokus på digital dannelse i skolen,” siger Rikke Juul Rokkedal Therkildsen, der er chef for kommunikation og CSR hos Telenor.

De regionale vindere kåres af en jury bestående af repræsentanter fra bl.a. Medierådet for Børn og Unge og Center for Digital Pædagogik, og udover æren var præmien en check på 10.000 kr. til en fælles klasseoplevelse.

Udviklet af elever til elever

Telenor har drevet #digitalpænt siden 2016 og videreudvikler hvert år materialet i samarbejde med elever og lærere for at sikre, at temaerne er aktuelle og relevante for børnenes hverdag.

I år har #digitalpænt-undervisningsmaterialet særligt haft fokus på tre temaer:

  • når man føler sig alene/udenfor
  • når man ser ting, man ikke burde se
  • når ens identitet påvirkes af ting, man ser/oplever

”Det er vigtigt for os, at undervisningsforløbet og -materialet rammer de behov og temaer, der fylder hos børnene. Derfor sker udviklingen også i tæt samspil med både elever og lærere.

Særligt lærerne oplever på tæt hold de udfordringer, børn står overfor, når de færdes digitalt. Og de har ofte god mulighed for at tale med børnene om de situationer, der opstår, og hvordan de kan håndteres. Vi er allerede nu i fuld gang med planlægningen af næste års forløb og glæder os til at løfte sløret for indholdet,” siger Rikke Juul Rokkedal Therkildsen fra Telenor.

-rh

12/12 2022