60.000 flere skolebørn på vej til at overtage køkkenet

900 skoler havde til årets skolestart bestilt kogebogen Mit kokkeri til faget madkundskab

Mere end 200.000 skolebørn er nu klædt på til at overtage køkkenet derhjemme, efter at de med det nye skoleår fik ekstra hjælp i faget madkundskab. Elev­erne har nemlig fået deres helt egen gratis udgave af den nye kogebog fra maduniverset Mit kokkeri. I samarbejde med skolernes madkundskabslærere er målet, at børnene tager bogen med hjem og overtager madlavningen fra forældrene.

– Som madkundskabslærer kan jeg kun anbefale andre at bestille den til eleverne. Den skaber endnu større interesse for faget. Jeg bruger den ikke som sådan i undervisningen, men opfordrer eleverne til at bruge den hjemme. Så følger jeg op på hvilke opskrifter, de laver, og giver dem “lektier” for i den, fortæller Anne Bech, madkundskabslærer i 7. klasse på Brøndbyøster Skole.

Hendes elev Tariq fortæller, at efter han er begyndt at bruge bogen, så får han nemmere sine forældre ud af køkkenet, og han bliver mere selvsikker, når han laver mad.

En evalueringsrapport fra Aarhus Universitet om Mit kokkeri viser, at med Mit Kokkeri i hånden har 49 % af børnene mod på at dirigere forældrene ud af køkkenet, og 78 % bestemmer selv, hvad der skal på menuen. Derudover har bogen hjulpet op mod 75 % af børnene med at lave mad, og op mod 80 % af børnene har lært at lave nye retter.

Ejerskab over madlavning og måltider

Selvstændighed i køkkenet er netop et af hovedformålene med Mit kokkeri. Til evalueringsrapporten angav 94 % af lærerne, at Mit kokkeri bidrager til, at eleverne lærer noget nyt. Karen Wistoft, professor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet og ansvarlig for bogens sundhedspædagogiske profil og medforfatter af rapporten, uddyber:

– Evalueringsrapporten viser os, at børnene får mod på at overtage køkkenet og tager ejerskab til madlavning­en og måltiderne. På den måde påvirker børnene selv den madkultur, som de er en del af, både i skolen, derhjemme og i fritiden med kammeraterne.

Det gode liv

Nordea-fonden har støttet projektet ad to omgange.

– Det er vigtigt for Nordea-fonden at støtte op om at forbedre mad- og måltidskulturen i Danmark; både i skole, hjem og fritid. Madvaner bliver grundlagt fra barnsben, og madlavning giver mulighed for at lege, være kreativ og få sanselige oplevelser. Derfor vil vi i Nordea-fonden gerne bidrage til, at børn får viden, gode madvaner og oplevelser med både at lave og spise sund mad. Vi håber, at kogebogen vil inspirere en hel generation af børn til større madglæde og madkundskab, siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.

Om Mit kokkeri

Mit kokkeri er et madunivers henvendt til børn og unge i alderen 10-15 år. Det består af en hjemmeside og kogebog, som skal give inspiration, lyst og viden om det at lave god og sjov mad – både ude og inde.

Mit kokkeri er et gratis tilbud henvendt til alle børn i Danmark. Bogen bestilles som et klassesæt til faget madkundskab af læreren, men er ellers børnenes helt egen og skal ikke afleveres igen.

Alle 175 opskrifter fra bogen er også på www.mitkokkeri.dk og er skrevet, så 10-15-årige let og selvstændigt kan arbejde med opskrifterne. På hjemmesiden er der desuden instruktionsvideoer til næsten alle hovedretterne i bogen.

900 skoler i hele landet har i forbindelse med skolestart­en i år bestilt kogebøgerne til brug i undervisningen i madkundskab og til velsmagende lektier til glæde og gavn for børnenes familier. Det er uddelt 200.000 bøger i alt.

Mit kokkeri er et samarbejde mellem Komiteen for Sundhedsoplysning, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) og Haver til Maver.

Projektet er støttet af Nordea-fonden ad to omgange.

Seneste artikler

Seks ud af ti elever mener, at de efter forløbet har større indflydelse på, hvad de spiser i skolen. Hver anden har lyst til at spise mere sundt. 68 procent ved mere om, hvad der er sundt.

10.000 børn skal skabe bedre skolemåltider

Syv ud af ti elever ved mere om, hvad der er sundt, og hver anden elev vil spise sundere. Det er to af de konkrete resultater af et undervisningsforløb om mad og sundhed

Madmovers · 07-06-2018

 
Den obligatoriske eksamenslæsning på skolen skal gerne gavne både de fagligt dygtige elever og de elever, der ikke er så godt med fagligt, siger viceskoleleder Ebbe Weng, Sdr. Vang Skole.

Obligatorisk eksamens­læsning på skolen

Sdr. Vang Skole indfører obligatorisk lektielæsning for 9. klasse-eleverne på nogle af de dage, hvor der ikke er eksamen

Eksamenslæsning · 07-06-2018

 
MentorDanmark er gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.

Ny teknologi vil ændre vikardækningen

Nyt koncept vil ikke kun spare landets skoler for en masse tid og bøvl i morgentimerne, men også løfte selve undervisningen i vikartimerne

MentorDanmark · 07-06-2018

 
I første omgang vil antimobbeprogrammet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner.

Hele skolen skal involveres i kampen mod mobning

Alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen mod mobning. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobning

Alliancen mod mobning · 07-06-2018

 
Vores brug af mobiletelefonen har magt til at fjerne os fra hinanden, underminere læring og forkvakle børn og unges opfattelse af, hvad der er vigtigt i livet, mener Annette Prehn, sociolog og forfatter.

Skoler uden mobiltelefon er vejen frem

Det giver rigtig god mening at sætte klare rammer for elevers brug af mobiltelefoner, mener sociolog og forfatter Anette Prehn

Mobilfri skoler · 07-06-2018