60.000 flere skolebørn på vej til at overtage køkkenet

900 skoler havde til årets skolestart bestilt kogebogen Mit kokkeri til faget madkundskab

Mere end 200.000 skolebørn er nu klædt på til at overtage køkkenet derhjemme, efter at de med det nye skoleår fik ekstra hjælp i faget madkundskab. Elev­erne har nemlig fået deres helt egen gratis udgave af den nye kogebog fra maduniverset Mit kokkeri. I samarbejde med skolernes madkundskabslærere er målet, at børnene tager bogen med hjem og overtager madlavningen fra forældrene.

– Som madkundskabslærer kan jeg kun anbefale andre at bestille den til eleverne. Den skaber endnu større interesse for faget. Jeg bruger den ikke som sådan i undervisningen, men opfordrer eleverne til at bruge den hjemme. Så følger jeg op på hvilke opskrifter, de laver, og giver dem “lektier” for i den, fortæller Anne Bech, madkundskabslærer i 7. klasse på Brøndbyøster Skole.

Hendes elev Tariq fortæller, at efter han er begyndt at bruge bogen, så får han nemmere sine forældre ud af køkkenet, og han bliver mere selvsikker, når han laver mad.

En evalueringsrapport fra Aarhus Universitet om Mit kokkeri viser, at med Mit Kokkeri i hånden har 49 % af børnene mod på at dirigere forældrene ud af køkkenet, og 78 % bestemmer selv, hvad der skal på menuen. Derudover har bogen hjulpet op mod 75 % af børnene med at lave mad, og op mod 80 % af børnene har lært at lave nye retter.

Ejerskab over madlavning og måltider

Selvstændighed i køkkenet er netop et af hovedformålene med Mit kokkeri. Til evalueringsrapporten angav 94 % af lærerne, at Mit kokkeri bidrager til, at eleverne lærer noget nyt. Karen Wistoft, professor ved Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet og ansvarlig for bogens sundhedspædagogiske profil og medforfatter af rapporten, uddyber:

– Evalueringsrapporten viser os, at børnene får mod på at overtage køkkenet og tager ejerskab til madlavning­en og måltiderne. På den måde påvirker børnene selv den madkultur, som de er en del af, både i skolen, derhjemme og i fritiden med kammeraterne.

Det gode liv

Nordea-fonden har støttet projektet ad to omgange.

– Det er vigtigt for Nordea-fonden at støtte op om at forbedre mad- og måltidskulturen i Danmark; både i skole, hjem og fritid. Madvaner bliver grundlagt fra barnsben, og madlavning giver mulighed for at lege, være kreativ og få sanselige oplevelser. Derfor vil vi i Nordea-fonden gerne bidrage til, at børn får viden, gode madvaner og oplevelser med både at lave og spise sund mad. Vi håber, at kogebogen vil inspirere en hel generation af børn til større madglæde og madkundskab, siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter gode liv.

Om Mit kokkeri

Mit kokkeri er et madunivers henvendt til børn og unge i alderen 10-15 år. Det består af en hjemmeside og kogebog, som skal give inspiration, lyst og viden om det at lave god og sjov mad – både ude og inde.

Mit kokkeri er et gratis tilbud henvendt til alle børn i Danmark. Bogen bestilles som et klassesæt til faget madkundskab af læreren, men er ellers børnenes helt egen og skal ikke afleveres igen.

Alle 175 opskrifter fra bogen er også på www.mitkokkeri.dk og er skrevet, så 10-15-årige let og selvstændigt kan arbejde med opskrifterne. På hjemmesiden er der desuden instruktionsvideoer til næsten alle hovedretterne i bogen.

900 skoler i hele landet har i forbindelse med skolestart­en i år bestilt kogebøgerne til brug i undervisningen i madkundskab og til velsmagende lektier til glæde og gavn for børnenes familier. Det er uddelt 200.000 bøger i alt.

Mit kokkeri er et samarbejde mellem Komiteen for Sundhedsoplysning, Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) og Haver til Maver.

Projektet er støttet af Nordea-fonden ad to omgange.

Seneste artikler

Visuelt undervisningsmiljø styrker indlæringen

Fokus på indretningen giver mulighed for at skabe udbytterige og aldersdifferentierede undervisningsmiljøer med fagrelevant indhold og læringsprocesser, der fremmer elevernes mulighed for udvikling og læring

Exakt · 23-02-2021

”Blended learning” vinder frem

En blanding af klassisk fysisk undervisning og online læring – ”blended learning” – er på vej frem. Læs i denne artikel om tendenser og fordele ved blended learning

LEBA Innovation · 23-02-2021

 
Sarah Søndergård, konsulent og ejer af virksomheden Talentudvikling i skolen

Tre grundsten i talentarbejdet, som kan skabe ny læringskultur i klasseværelset

I Danmark er vi verdensmestre i at skabe middelelever. Der er en tendens i samfundet til at stræbe efter en middelkultur, hvor alle skal kunne være med, men skulle vi ikke hellere bestræbe os på, at alle elever, svage som stærke, lærer noget, spørger Sara

Talentudvikling · 23-02-2021

 
Jens Peter Christensen, formand for Danmarks Matematiklærerforening.

Hvad kan vi gøre ved faldet i elevernes præstationer i matematik?

Den seneste TIMSS-undersøgelse viste tilbagegang i de danske elevers matematikkundskaber på 4. klassetrin. Danmarks Matematiklærerforening skriver i denne artikel om, hvad det dækker over, og hvad vi kan gøre ved det

Matematiklærerforeningen · 23-02-2021

 
Randi Hedelund Jeppesen med et af hendes vigtigste IT-hjælpemidler; en smartphone. Foto: Cathrine Drud.

Jeg holder aldrig fri fra at være ordblind

Lærer trækker på egen erfaring som ordblind for at hjælpe børn med læsevanskeligheder

IT-hjælp til ordblinde · 23-11-2020