Tesfayes bogplan skaber udfordringer for CFU's praktiske undervisningsmaterialerCFU vedr. Mattias Tesfayes besøg hos CFU. Foto: CFU

Tesfayes bogplan skaber udfordringer for CFU's praktiske undervisningsmaterialer

Center for Undervisningsmidler (CFU) står over for et økonomisk dilemma, efter børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye i sidste uge besøgte institutionen for første gang.

Mens regeringens Folkeskoleaftale tilfører betydelige midler til indkøb af bøger, trues CFU samtidig af omfattende besparelser, der kan ramme centerets øvrige materialesamling hårdt.

Fra 2025 skal CFU spare cirka 20 procent af deres budget, svarende til næsten 40 millioner kroner årligt.

Paradoksalt nok modtager centeret samtidig 21 millioner kroner i 2025 og 56,7 millioner kroner årligt fra 2026 til 2030 gennem Folkeskolens Kvalitetsprogram - men disse midler er øremærket til indkøb af skøn- og faglitteratur.

- Bøger, teknologier og fysiske artefakter er netop hinandens forudsætning for god og varieret undervisning, der både motiverer og bevæger børnene undervejs, forklarer Line Maxen, næstforperson for CFU.

Hun udtrykker bekymring for, at de øremærkede bogmidler kombineret med besparelser vil tvinge CFU til at nedprioritere fysiske undervisningsmaterialer, som ellers er afgørende for at skabe praktisk og varieret undervisning.

Konsekvenserne kan blive særligt mærkbare for fag som matematik og de praktisk-musiske fag, der ikke direkte tilgodeses af bogpuljen.

Dette sker paradoksalt nok på et tidspunkt, hvor efterspørgslen på CFU's materialesæt er steget med 15 procent det seneste år.

Tesfaye forsvarer fokusset på bøger og fortæller til Sjællandske Medier:

- Da vi forhandlede den nye aftale om folkeskolen, så var der enighed hele vejen fra den ene til den anden yderfløj, at vi skal tilbage til flere bøger i undervisningen.

CFU, der betjener 90 procent af landets skoler, udlånte sidste år over 9 millioner eksemplarer af læremidler.

Centeret tilbyder normalt materialekasser med konkrete genstande koblet til bøgerne - eksempelvis teater-udklædningskasser til litteraturundervisningen eller robotter til det nye fag teknologiforståelse. Disse supplementerende materialer risikerer nu at blive nedprioriteret.

- Vi glæder os meget til at få bøgerne ud at leve i klasseværelset, siger Line Maxen, men skal bøgerne bruges optimalt i klasseværelserne, er der behov for, at de bliver kvalificeret med pædagogiske vejledninger og suppleret af spændende materialesæt. Og det er her, det bliver svært med en samtidig besparelse af CFU.

Som statslig institution under Uddannelses- og Forskningsministeriet spiller CFU en central rolle i at sikre kvalitet og variation i undervisningen på danske skoler.

Med de kommende års modsatrettede økonomiske signaler står centeret nu over for udfordringen med at balancere regeringens bogfokus med behovet for at opretholde en bred vifte af praktiske undervisningsmaterialer.

-rh

4/11 2024