Klassens yngste piger overdiagnosticeres med ADHD
Ny dansk forskning viser overraskende sammenhæng mellem alder og ADHD-medicin blandt skolepiger
Ny dansk forskning viser overraskende sammenhæng mellem alder og ADHD-medicin blandt skolepiger
Et nyt studie fra Københavns Universitet afslører en bemærkelsesværdig sammenhæng: Piger, der er blandt de yngste i deres skoleklasse, har markant højere sandsynlighed for at modtage ADHD-medicin sammenlignet med deres ældre klassekammerater.
To økonomistuderende, Konrad Juel Thide og Felix Johannes Pettersson Bøgh, står bag den opsigtsvækkende undersøgelse, der netop er blevet publiceret i det videnskabelige tidsskrift Economics Letters.
Aldersforskelle påvirker diagnosen
Studiet bygger på omfattende data fra perioden 2010-2019 og omfatter alle danske børn mellem 6 og 16 år. Forskerne udnyttede den naturlige aldersforskel, der opstår i skoleklasser på grund af skolestartsreglerne:
- Børn født den 31. december starter typisk i skole et helt år tidligere end børn født dagen efter, forklarer Felix Johannes Pettersson Bøgh.
- Dette skaber en betydelig aldersforskel mellem klassens yngste og ældste elever."
Undersøgelsens mest slående fund er, at for piger falder andelen af ADHD-recepter med næsten en tredjedel, hvis de er født lige efter nytår og dermed bliver blandt de ældste i deres årgang.
Dette svarer til et fald på 0,33 procentpoint fra et udgangspunkt på cirka 1,1%.
Interessant nok findes denne effekt ikke hos drenge, og yderligere analyse viser, at tendensen primært er udtalt hos piger fra lavindkomstfamilier.
- Vores resultater rejser spørgsmål om mulig fejldiagnosticering, siger Konrad Juel Thide. - ADHD har en stærk genetisk komponent, så relativ alder burde ikke påvirke sandsynligheden for at have diagnosen.
Forskerne påpeger, at særligt familier med højere indkomst ser ud til at være bedre rustet til at håndtere udfordringerne ved at have et relativt ungt barn i klassen.
Studiet kaster nyt lys over diagnosticeringen af ADHD hos skolebørn og understreger vigtigheden af at være opmærksom på relative aldersforskelle i vurderingen af børns adfærd og udvikling.
-rh