Animation og spil bliver værktøjer i klimaundervisning for unge"Animated Engagment" kom godt fra start med Morten Thornings introworkshop for deltagerne fra filmskolen Instituto Quero i Santos i Brasilien.

Animation og spil bliver værktøjer i klimaundervisning for unge

Et nyt projekt vil engagere unge fra Danmark og Brasilien i klimakampen gennem gaming og animation.

Projektet hedder "Animated Engagement" og er et samarbejde mellem The Animation Workshop i Viborg og Dansk Kulturinstitut i Brasilien.

De har lavet et undervisnings- og udvekslingsforløb for danske og brasilianske studerende. Målet er at få de unge til at blive mere interesserede i klimakampen ved at bruge spil, animationsfilm og animation i undervisningen. Projektet har fået 1,2 millioner kr. i støtte fra Udenrigsministeriet.

Sydamerika er meget vigtigt i verdens klimadebat, og de unge spiller en stor rolle.

Derfor foregår projektet i Brasilien. Anders Hentze fra Dansk Kulturinstitut i Brasilien siger, at projektet skal få de unge til at arbejde sammen og lære om, hvordan man kan hjælpe klimaet og nå verdensmålene.

I projektet skal danske studerende rejse til Brasilien og lave animationsfilm sammen med brasilianske elever og lærere.

Filmene skal handle om klima, miljø og biodiversitet. Der kommer også en online platform, hvor danske og brasilianske elever kan spille spil og tale sammen om, hvordan de kan hjælpe klimaet.

Morten Thorning fra UNESCO Creative City Viborg siger, at når man laver film sammen, lærer man at forstå hinandens tanker. Projektet giver de unge en måde at diskutere deres håb og drømme for en bedre verden.

The Animation Workshop og Dansk Kulturinstitut har begge meget erfaring med animation og at engagere unge i klimasagen.

Denne erfaring vil de bruge i "Animated Engagement", som starter til sommer.

28/5 2024