Hjernerystelse hos børn påvirker ikke skolekarakterer eller kriminalitet
En ny undersøgelse fra ROCKWOOL Fonden bringer gode nyheder til bekymrede forældre: En hjernerystelse hos børn fører ikke til dårligere karakterer i skolen eller øget risiko for kriminalitet senere i livet.
Forskere fra ROCKWOOL Fonden, Københavns Universitet, University of Wisconsin-Madison og Stockholm Universitet har gennemført et omfattende studie af alle børn født i Danmark mellem 1995 og 2009.
Undersøgelsen er den hidtil største af sin art og giver et unikt indblik i langtidseffekterne af hjernerystelser hos børn.
Tidligere undersøgelser har antydet en sammenhæng mellem hjernerystelser og senere problemer med indlæring og kriminalitet.
Det nye studie bekræfter umiddelbart denne tendens, men når forskerne tager højde for sociale og familiemæssige baggrunde, forsvinder sammenhængen næsten helt.
Ea Hoppe Blaabæk, forsker ved ROCKWOOL Fonden, forklarer: "Det er den dårligere sociale baggrund, der fører til øget kriminalitet eller ringere karakterer. Ikke hjernerystelsen."
Sociale forhold spiller en afgørende rolle
Undersøgelsen peger på, at børn fra ressourcesvage hjem har større risiko for at pådrage sig en hjernerystelse. Dette kan skyldes mindre opsyn fra forældrene, hvilket øger risikoen for ulykker.
- Børn, der i forvejen har en opvækst med dårligere sociale og økonomiske vilkår end gennemsnittet, er mere tilbøjelige til at komme ud for en ulykke, der giver hjernerystelse, uddyber Blaabæk.
Forskerne understreger, at forældre naturligvis skal tage en hjernerystelse alvorligt og støtte deres barn gennem helingsprocessen.
Men de behøver ikke bekymre sig om langvarige negative konsekvenser for barnets skolegang eller fremtidige adfærd.
- Som forælder eller pårørende til et barn, der kommer ud for en hjernerystelse, skal man naturligvis bekymre sig og hjælpe barnet så meget som muligt.
Men man behøver ikke at være bekymret for, at ens barn bliver ringere i skolen på grund af hjernerystelsen - eller mere disponeret for at blive kriminel senere i livet," konkluderer Blaabæk.
Vigtigheden af social indsats
Studiet understreger betydningen af sociale forhold og opvækstmiljø for børns udvikling. Det peger på, at en målrettet indsats for at forbedre vilkårene for udsatte børn kan have en positiv effekt på både deres skolegang og fremtidige livsforløb.
Denne banebrydende forskning giver således ikke kun ro i sindet til forældre, men fremhæver også vigtigheden af at adressere de underliggende sociale faktorer, der påvirker børns udvikling og trivsel.
-rh