Flere skoler og elever får adgang til trivselsredskaberCopyright Komiteen for Sundhedsoplysning. Fotograf: Birgitte Sabra

Flere skoler og elever får adgang til trivselsredskaber

Trivselsindsatsen Basal – sammen om trivsel styrker den mentale sundhed blandt elever i udskolingen.

Det viser foreløbige resultater fra 49 skoler, hvor indsatsen er afprøvet. Nu skal Basal udbredes til over 200 skoler og mere end 16.000 udskolingselever.

Pilotevalueringen af indsatsen Basal – sammen om trivsel til landets udskolingslever viser positive resultater med øget mental sundhed hos elever i 7. – 10. klasse.

Udbredelsen af Basal, der er muliggjort af Ole Kirk's Fond, Nordea-fonden og Novo Nordisk Fonden, bygger desuden på en række gode erfaringer fra skoler, som selv har set Basal udspille sig i praksis.

På Langebjergskolen i Humlebæk fortæller viceskoleleder Malte von Sehested:

- Basal giver elever og lærere et fælles sprog. Eleverne får konkrete trivselsredskaber, som de har brug for nu og her, og som de med sikkerhed vil få brug for videre ind i voksenlivet.

- Det har været særdeles positivt at høre, hvordan klasserne arbejder med fx problemløsning, kommunikation og andre redskaber, der støtter dem i at gøre noget af dét, som de gerne vil, men ikke rigtig kan få taget hul på.

Styrket trivsel og fællesskab
Basal – sammen om trivsel har til formål at styrke elevernes mentale sundhed og fremme deres trivsel.

Indsatsen er udviklet som et klasseforløb, der byder på en unik kombination af øvelser og redskaber, der skal understøtte elevernes tro på egne evner og hjælpe dem til at forstå sig selv og andre.

Undervisning og øvelser hjælper eleverne med at håndtere de særlige udfordringer, som kendetegner målgruppen – fx i forhold til venskaber, præstation, perfekthedskultur, usikkerhed og bekymringer – både i og uden for skoletiden.

Indsatsen har både fokus på den enkeltes trivsel og at styrke det positive fællesskab i klassen.

- Vi kan godt have et hårdt sprog i 7. klasse. I Basal har vi fx øvet at kommunikere på en god måde med jeg-sprog frem for du-sprog.

- Det er blevet nemmere at snakke med alle, og der er ikke så meget larm, siger elev i 7. klasse.

Tre fonde støtter udbredelsen
Basal – sammen om trivsel er udviklet af Komiteen for Sundhedsoplysning i samarbejde med Ole Kirk's Fond i perioden 2021 til 2024.

Indsatsen er velafprøvet og udviklet med inspiration fra flere af Komiteen for Sundhedsoplysnings evidensbaserede indsatser til mestring af hverdagslivet.

Den videre udbredelse i perioden 2024-2029 sker med støtte fra Ole Kirk's Fond, Nordea-fonden og Novo Nordisk Fonden.

- Vi er i Ole Kirk's Fond meget glade for at have bidraget til udviklingen af kvalitetsmateriale, der adresserer den aktuelle trivselsudfordring blandt unge.

- Det glæder os yderligere, at flere fonde nu går med ind og støtter indsatsen, hvilket gør det muligt for endnu flere elever på landets skoler at få adgang til gode og gennemprøvede værktøjer, siger Karin Skjødt Hindkjær, direktør i Ole Kirk's Fond.

- Gode relationer er afgørende for trivsel. I projektet Basal implementeres en indsats, som bygger på evidens, hvor elever får styrket tro på egne evner.

- Eleverne træner en række simple værktøjer til at håndtere hverdagens udfordringer, så de får flere gode dage og sammen kommer bedre igennem de svære.

- I Nordea-fonden er vi stolte over at støtte projektet, der giver udskolingseleverne en god ballast med videre til at mestre livets udfordringer og understøtte positive klassefællesskaber, fortæller Nordea-fondens uddelingschef Christine Paludan-Müller.

27/8 2024