De mest læste nyheder på Magasinet Skolen i 2023Foto: Colourbox

De mest læste nyheder på Magasinet Skolen i 2023

Vi er i starten af januar og vi har lavet en liste til dig over de mest populære nyheder på Magasinet Skolen i 2023.

Du kan læse om hvordan hjælper du dit barn med at omstille sig til skolelivet efter sommerferien og hvordan vi skal lære de unge unge at navigere i fakta og fake news.

Her har du hele listen:

1: Sådan hjælper du dit barn med at omstille sig til skolelivet efter sommerferien

Klokken har ringet ind til den første lektion for skoleelever landet over. For mange kan det være svært at omstille sig til hverdagen efter flere ugers ferie, og det kan være forbundet med tvivl og bekymring.

Læs hele nyhedern her

2. Unge skal lære at navigere i fakta og fake news

Danmarks Statistik har lanceret en ny, interaktiv læringsportal, Mit liv med statistik, målrettet 7.-10. klasses elever. Den skal bl.a. gøre det spændende at arbejde med statistik på nye måder, men også ruste unge samfundsborgere til et nyhedsbillede og videnssamfund, som rummer misinformation og fake news.

3. Ny indretning af klasselokaler skal forbedre trivsel og læring

Nye bygninger gør det ikke alene. Klasselokalerne skal også indrettes så eleverne trives og lærer bedst muligt. Derfor afprøver elever på Nivå Skole nu en ny indretning – inden den nye skole bygges.

4. Danmarks første chatbot til undervisning

SkoleGPT er et ambitiøst nyudviklet projekt, der har til formål at give lærere et yderligere værktøj til deres undervisning. Bag SkoleGPT står Future Classroom Lab og CFU ved Københavns Professionshøjskole.

5. Sådan hjælper du dit barn til en god skolestart

Det kan være en udfordring at komme tilbage til skole efter sommerferien. Især for børn, der i forvejen har det svært, måske mistrives eller har en psykiatrisk diagnose.

6. Ny læreruddannelse slår dørene op til sommer med flere timer og mere praktik

Et bredt politisk flertal er enige om at sætte læreruddannelsen fri, gøre uddannelsen mere praksisrettet og sikre en større faglighed. De studerende kan starte på den nye uddannelse allerede til sommer.

7. Nyt værktøj kan opdage elevers snyd med ChatGPT

Nu får undervisere og uddannelsesinstitutioner nemmere ved at opdage snyd elever og studerendes snyd med ChatGPT. Et nyt værktøj fra den danske virksomhed Minlæring kan opdage, om teksten er skrevet den generative AI.

8. Gennemsnitskarakterer for 9. klassetrin i hver kommune

Hvordan klarer din kommune sig i forhold til resten af landet? Se gennemsnitskarakteren for 9. klassetrin fordelt på hver enkelt kommune i skoleåret 2022/2023.

9. Mariager Skole får et tiltrængt ansigtsløft i millionklassen

Eleverne og personalet på Mariager Skole har længe sukket efter, at deres skole får et tiltrængt ansigtsløft. Nu kan de heldigvis glæde sig over, at håndværkerne i en ikke al for fjern fremtid tager fat på en omfattende renovering og ombygning.

10. Hjælp! Mit barn har fået en diagnose

Ny podcast skal hjælpe forældre og pårørende til børn med psykiske udfordringer. De sidste 10 år er antallet af børn, der er i kontakt med psykiatrien, steget markant. I dag får mere end hvert 7. barn i Danmark en psykiatrisk diagnose.

3/1 2024