Bevægelse vinder frem i de boglige fag
På otte ud af ti skoler er der fysisk aktivitet i timerne – også når der er dansk, historie og matematik på skoleskemaet. Det viser en undersøgelse fra Dansk Skoleidræt og TrygFonden
Brøk-volley, ordræs, matematik-stomp og hopstavning. Kreativiteten er stor, når eleverne skal bevæge sig i de boglige fag, og på størstedelen af de danske skoler er der aktive elever i timerne. Hele 81 % af skolerne har integreret bevægelse i fx dansk, matematik og sprog.
Det viser en undersøgelse, der er udarbejdet af Oxford Research for Dansk Skoleidræt og TrygFonden.
Med skolereformen fra 2014 blev bevægelse i undervisningen en realitet på mange skoler. Dengang svarede 57 % af lærerne i en undersøgelse foretaget af Dansk Skoleidræt, at de oplevede “særlige udfordringer” med at få bevægelsen integreret i undervisningen. Men de nye tal vidner om, at der nu er aktivitet i timerne.
Dansk Skoleidræts formand, Finn Kristensen, glæder sig over resultaterne.
– Det er dejligt at se, at de mange initiativer, vi har sat i gang for at skabe bevægelse i de boglige fag, nu giver resultater. Det sikrer ikke alene variation i de længere skoledage. Når eleverne rører sig, styrker det også deres sundhed, læring og trivsel. Det viser forskningen, og det er også tilbagemeldingen fra de mange lærere og pædagoger, vi er i kontakt med rundt om på skolerne, siger han.
Undersøgelsen viser desuden, at 52 % af skolerne arbejder med bevægelse i den understøttende undervisning, og det er ikke kun i timerne, at eleverne får rørt sig. Ifølge undersøgelsen indgår bevægelse som aktive pauser og frikvarterer på 69 % af skolerne.
Om Dansk Skoleidræt
Dansk Skoleidræt (www.skoleidraet.dk) er en landsdækkende idrætsorganisation, som arbejder for at fremme sundhed, læring og trivsel for alle børn i skolen.
Sunde Børn Bevæger Skolen er navnet på Dansk Skoleidræt og TrygFondens samlede program for sundhed, trivsel og læring i bevægelse. Et program, der gennem en aktiv skoledag skal få flere børn og unge til at bevæge sig mere og grundlægge sunde vaner tidligt i livet. Programmet indeholder seks forskellige indsatser. Tilsammen sikrer de en skoledag med kvalificerede bevægelsestilbud – lige fra eleverne går hjemmefra om morgenen, til de forlader skolen om eftermiddagen. Et eksempel på en indsats er Sæt Skolen i Bevægelse, der giver alle lærere og pædagoger mulighed for gratis at hente konkrete idéer til fysisk aktivitet i de boglige fag. Læs mere om Sunde Børn Bevæger Skolen: www.sbbs.info.
Fysisk aktivitet gør børn klogere
En række studier har undersøgt sammenhængen mellem børns faglige præstationer og fysisk aktivitet. De viser bl.a., at:
- Fysisk aktivitet kan fremme børns faglige præstationer.
- Der er evidens for, at fysisk aktivitet er godt for hjernen og vores kognitive funktioner (fx hukommelse, opmærksomhed og koncentration).
- Fysisk aktivitet øger produktionen af hjernens signalmekanismer, så man er mere opmærksom og motiveret.
- Bevægelse kan fremme sansning og øge indlæringspotentialet.
- Fysisk aktivitet øger mængden af nerveceller og nervekoblinger (synapser) mellem hjernedelene, hvilket fremmer læring og problemløsning.
- Motorisk sikre børn bruger mindre energi på almindelig bevægelse og kan derfor frisætte mere energi til kompliceret læring.
- Motorisk træning og krydskoordination stimulerer hjernebjælken, så den hurtigere kan overføre information fra den ene hjernehalvdel til den anden, hvilket er grundlæggende for skrive- og læsefærdigheder.
Læs mere: www.sundebørnbevægerskolen.dk (under “Gevinster ved fysisk aktivitet”).