Medskabelse i klasseværelset: Fremtidens skole tager form

Medskabelse i klasseværelset: Fremtidens skole tager form

Hvad skaber en god skole? Hvis man spørger eleverne selv, handler det sjældent om strukturer, læreplaner eller testresultater.

I stedet taler de om frihed til at grine, fleksible læringsmiljøer, udforskning af verden, meningsfulde pauser, og – måske vigtigst af alt – følelsen af at blive set og være medskaber af deres egen skolehverdag.

Dette er kernen i initiativet "Skole i morgen", der arbejder for at transformere elevrollen fra passive modtagere til aktive medskabere.

Nu har fire centrale aktører på skoleområdet slået sig sammen i et nyt, ambitiøst samarbejde: Skole i morgen, Børns Vilkår, Danske Skoleelever og Center For Undervisningsmidler (KP).

Samarbejdet bygger videre på erfaringer fra et skolelaboratorium afholdt i 2024, hvor 650 elever og 600 lærere og fagpersoner mødtes for at udforske medskabelse i skolekontekst.

Her demonstrerede deltagerne, hvordan undervisningen kan åbnes op, så den både fænger elevernes interesse og involverer dem aktivt.

Konkrete eksempler på medskabende undervisning
Gennem de seneste tre år har "Skole i morgen" gennem værksteder og samlinger vist, hvordan medskabende didaktik kan se ud i praksis.

Her har elever blandt andet udviklet egne undervisningsforløb, undervist hinanden og gentænkt deres fysiske læringsrum fra bunden – alt sammen faciliteret af lærere og pædagoger, der praktiserer en medskabende tilgang til undervisningen.

Økonomisk støtte giver nye muligheder
Med en bevilling på 2,1 millioner kroner fra Egmont Fonden får initiativet nu vind i sejlene.

Midlerne skal bruges til at fremme en medskabende didaktik og i højere grad realisere intentionerne i Folkeskolelovens formålsparagraf og §18 stk. 4. 

Bevillingen muliggør etableringen af et didaktisk væksthus, der skal fungere som et fagligt laboratorium for udvikling af medskabende undervisningsmetoder.

Derudover planlægges et stort skolelaboratorium i 2026, dokumentation af medskabende undervisningspraksis til inspiration for nye fagplaner, samt formidling af konkrete metoder og eksempler til landets skoler og beslutningstagere.

Elevernes stemmer i centrum
- Når elever får mulighed for at være medskabere, øges deres motivation, læring og fællesskab med hinanden og deres lærere og pædagoger, udtaler skoleforsker Louise Klinge fra Skole i morgen.

Rasmus Kjeldahl, direktør for Børns Vilkår, understreger elevernes erfaring med skolen: - Børn går i skole mellem 1.000 og 1.400 timer om året.

De ved en masse om, hvad der er god og spændende undervisning. Lad os tage børnene alvorligt og forandre skolen sammen med dem.

Fra elevernes side er der også opbakning. - Vi vil vise, at elever er en ressource, ikke en risiko. Vi kan godt tage medansvar, når vi får mulighed for det, siger Magnus Herrmann, forperson for Danske Skoleelever.

Stine West Dyhr, leder af Future Classroom Lab (CFU/KP), fremhæver, at "medskabende didaktik gør fagfornyelsen konkret og bringer teori og praksis tættere sammen."

Heidi Sørensen, direktør i Egmonts Fondssekretariat, begrunder støtten: - Børn og unge har nogle vigtige perspektiver på, hvordan en god og givende skoledag ser ud set fra deres bord.

- Derfor er vi glade for at støtte Skole i morgen, som netop arbejder for, at eleverne inddrages mere og på nye måder, når undervisningen skal formes.

Initiativet repræsenterer en markant bevægelse i den danske skoleverden – en bevægelse, der sætter eleven i centrum som medskaber af fremtidens skole.

- rh


10/12 2025