Danske skoler kæmper stadig med indeklimaet
Birkerød Gymnasium har fået installeret FutureVent, der kombinerer naturlig og mekanisk ventilation. Løsningen er udviklet af InVentilate i samarbejde med WindowMaster.

Danske skoler kæmper stadig med indeklimaet

Selv om flere undersøgelser har sat fokus på indeklimaet i de danske skoler, står det stadig skidt til

Af: Anneline Højrup, journalist

I efteråret gennemførte DTU Byg og Realdania i samarbejde en undersøgelse af indeklimaet på 50 skoler rundt omkring i Danmark. God luftkvalitet med en lav koncentration af CO? er afgørende for indeklimaet. Men resultaterne viste, at i op til 60 % af klasselokalerne var koncentrationen af CO? højere end tilladt. Og på skoler uden mekanisk ventilation var koncentrationen i op til 78 % af lokalerne højere end tilladt.

Dermed står det endnu værre til med indeklimaet nu end i 2011, hvor FOA, der er fagforbund for pedeller og serviceledere, bad DTU om at belyse indeklimaet på de danske skoler. Dengang viste undersøgelsen, at 56 % af de deltagende skoler havde utilstrækkelig ventilation. Til sammenligning var de tilsvarende tal i Sverige og Norge 16 % og 21 %. Når det gælder luftkvalitet, halter vi dermed langt bagefter vores nordiske naboer.

“Konsekvenserne af det utilstrækkelige indeklima i klasseværelser er vidtrækkende og omfatter både elever og lærere. Hvis man som udgangspunkt tager de krav, der gælder for ventilation i danske skoler, og øger ventilationen, så den svarer til de svenske krav, forventes det, at elevernes præstation vil stige med op til 6 %. Samtidig forventes elevernes fravær på grund af sygdom at falde med mellem 2,5 og 5 %”, fastslog forskerne dengang.

Dansk virksomhed vil forbedre skolers indeklima

En af udfordringerne for skolerne er, at langt de fleste er bygget, inden der var krav om ventilation, og at det nu kan være dyrt og besværligt for skolerne at etablere mekanisk ventilation i de eksisterende lokaler.

– Vi oplever stor efterspørgsel fra skoler og SFO’er, der ønsker at forbedre indeklimaet, men gerne vil slippe for at trække rør, der fylder i klasserne og skæmmer bygningen, fortæller Lars Schjønning, adm. direktør i den danske ventilationsvirksomhed InVentilate.

InVentilate udvikler og producerer det rørløse ventilationssystem MicroVent.

– Vores ventilationsenheder er helt uden rør og indbygges direkte i væggen. Det gør installationen hurtigere, nemmere og langt billigere. Samtidig skal luften ikke flyttes særligt langt, hvilket betyder, at MicroVent bruger 85 % mindre strøm end traditionel ventilation med rør, forklarer

Lars Schjønning.

Han håber, at flere skoler bliver opmærksomme på mulighederne for at etablere mekanisk ventilation til glæde for elever og lærere.

– For at tilgodese alle behov for ventilation har vi indgået samarbejde med flere vinduesproducenter om løsninger, der kombinerer naturlig ventilation, hvor vinduerne åbnes automatisk, og mekaniske ventilationsenheder med varmegenvinding, fortæller han.

En af de faktorer, der gør MicroVent særligt energibesparende og klimavenlig, er netop systemets høje varmegenvinding på hele 85 %.

– Det, der afholder mange fra at åbne vinduerne – især i vinterhalvåret – er netop den kolde træk, der følger med. Ved at genanvende varmen fra udblæsningsluften, så indblæsningsluften både er frisk og har en behagelig temperatur, har vi sikret, at ventilationen aldrig føles som træk, siger Lars Schjønning.

Danske børn bruger 22 % af deres vågne tid i skolen, og forskning tyder på, at for høj koncentration af CO2 i luften kan påvirke koncentration, indlæring og søvnkvaliteten om natten negativt.

Læs mere om DTU Byg og Realdanias undersøgelse på www.realdania.dk (søg på indeklima).

Se mere om MicroVent og rørløs ventilation på www.inventilate.dk.

24/4 2017