Mange elever mangler hjælp til lektierne – både i hjemmet og i skolen, mener Søren Vandel, stifter af Restudy.
Mange elever mangler hjælp til lektierne – både i hjemmet og i skolen, mener Søren Vandel, stifter af Restudy.

Adgang til digital læring og træning døgnet rundt

Via en digital platform kan eleverne få formidlet læringsstoffet i video-format, så de kan klare sig bedre i skolen

Af: 

Søren Svinth Vandel, stifter af Restudy ApS

Restudys mål er simpelt: hjælpe så mange elever og studerende som muligt, til at få de bedste forudsætninger for deres videre valg i uddannelsessystemet. Midlet er en digital platform, hvor læringsstoffet, i video-format med tilhørende quizzer, bliver formidlet via kompetente, engagerede undervisere som kender de enkelte fags kompetenceområder og mål.

Vi vil give eleverne mulighed for at se undervisningen, når og hvor de vil, ikke forstået som en erstatning for normal skolegang, men som et afgørende supplement, der kan hjælpe eleverne til at klare sig (endnu) bedre i skolen.

Der tabes stadigt unge

Der er vel næppe mange elever i dag, der ikke fra medier, forældre, lærere og samfundet i det hele taget ved, hvor vigtig uddannelse er. At uddannelse i vores globaliserede, højteknologiske verden er din redning, fordi udflytning af arbejdspladser til Kina og Østeuropa bevirker, at jobs til mennesker med lav eller ingen videregående uddannelse bliver sværere og sværere at finde.

På trods af politikernes fortsatte visioner om at få 95 procent af en ungdomsårgang til at gennemføre en ungdomsuddannelse, tabes mange unge mennesker stadigvæk. De mangler hjælp i hjemmet med lektierne. De mangler hjælp fra lærerne i skolen, da de har mange andre elever og i stigende grad flere opgaver at forholde sig til.

Dygtige elever mangler hjælp og udfordringer til at blive endnu bedre. Andre elever mangler at læse op på emner, hvor de har været fraværende fra undervisningen, hvoraf nogle har været fysisk fraværende, andre åndeligt fraværende. Resurserne og økonomien i både folkeskolen og ungdomsuddannelserne har været under et massiv pres de sidste år, og det kan mærkes hos både undervisere og elever.

Karaktererne betyder noget

Restudy henvender sig til alle disse typer af elever. Vores mål er som nævnt at hjælpe så mange som muligt. At hjælpe Hans, der har meget svært med matematik med at kravle fra 02 til 4. At hjælpe Cecilie med at fastholde hendes 7-tal i biologi, som hun har svært ved. At hjælpe Christian med at få 12 i historie, der er hans yndlingsfag. Uagtet at det hele menneske og de sociale, dannelsesmæssige og relationelle kompetencer i stor udstrækning skal være afgørende for ens videre færd i livet – og også vægtes højt af mange virksomheder – er uddannelsessystemet om vi kan lide det eller ej skruet sådan sammen, at karakterne betyder noget for de valgmuligheder, unge mennesker vil få fremadrettet. Karaktererne betyder ikke kun noget for, om man kan komme ind på drømmestudiet, men også hvor man kan komme ind henne. Forhold der vil få stor betydning for ens tilværelse.

Succesoplevelser vigtige

Vi er af den opfattelse, at vi ikke skal underkende betydningen af at få succesoplevelser i skolen rent fagligt. Hvor mange – ældre – har man ikke hørt genfortælle deres skolegang med sætningen ”Ja, det var mig, der blev valgt sidst i idræt”. I den ene sætning kan der naturligvis gemme sig meget forglemmelse om sin skoletid. Men møder man konstant faglige nederlag i sin skoletid og har følelsen af ikke at slå til, er det svært for børn – og voksne – at skille denne følelse ad fra ens person, samt hvem og hvad man er i det hele taget. Dette fordrer ikke, hvad man fra politisk hold har døbt ”robuste børn”. Restudy er med til at give børn succesoplevelser rent fagligt på det, der nu engang er deres udgangspunkt. Hans fra tidligere, der ønsker 4 i matematik, har uden tvivl nok selvindsigt til at vide, at han aldrig kan få topkarakter. Og hvad så? Meget mindre kan gøre det. Meget mindre kan give ham en god oplevelse og en tro på, at han, fagligt og personligt, kan noget som menneske.

Det er klart, at vi ikke har mange reaktioner fra brugere, der på baggrund af én karakter i ét fag til én eksamen har ændret deres liv radikalt, men i og med at Restudy dækker så mange år af et barns eller en ungs skolegang – fra udskoling til 3.g – så kan mange af disse oplevelser løbende bygge mere og mere på, der pludselig giver selvtillid og tro på egne evner.

Potentialet skal udnyttes

Samtidig er det vores vurdering, at man – måske fordi de fagligt udfordrede elever tager meget tid, måske pga. lærernes arbejdstid i det hele taget, måske på grund af begge dele – taber mange dygtige børn. Børn, der har viljen og potentialet til at udforske deres evner, men som ikke i en normal undervisningssituation i skoleregi har muligheden, fordi læreren har så mange andre elever at forholde sig til, og/eller der ikke er tilstrækkelig med udfordrende ekstra-materiale til disse elever, der kan styrke deres kompetencer.Disse elever tabes ikke i den forstand, at de ikke får en ungdomsuddannelse, et job osv., men det kunne jo være, at de var blevet endnu dygtigere, og dermed havde skabt mere værdi for alle i samfundet. Restudy forsøger at være portalen, der kan henvende sig til begge elevgrupper og andre, der har behov for en læringsplatform som Restudy.

God udbredelse

Restudy er siden den spæde start i 2009 blevet markedsledende inden for videoundervisning og ”Flipped Learning” til udskolingen og de gymnasiale uddannelser med over 2.000 professionelt producerede videoer. Der gennemføres årligt mere end 600.000 videovisninger, hvilket betyder flere millioner minutters undervisning via portalen www.restudy.dk. Restudy har næsten 200.000 registrerede brugere.

Det understreger med tydelighed, at Restudy er både bredt udbredt og flittigt benyttet. Heldigvis har vi mere empiri, der også underbygger, at brugerne føler et reelt fagligt udbytte af vores enorme videobibliotek, der rummer stort set alle fag fra folkeskolens udskoling til 3.g på gymnasiet. Hele 85 procent af vores brugere vurderer, at Restudy har hjulpet dem til bedre karakterer – at Restudy har gjort en positiv forskel for disse brugere. Udtrykket “bruger” kan hurtigt give en upersonlig klang. At man er et nummer. Men bag disse unikke brugerdata gemmer der sig unikke mennesker med hver deres historie. Hver deres drømme for fremtiden. At vi kan yde vores beskedne bidrag til at disse drømme og forhåbninger, indkapsler hele essensen af, hvad Restudys mål er, og hvad vi stræber efter at være.

Flipped Learning

Flipped Classroom eller Flipped Learning er en undervisningsform, der enkelt fortalt vender den traditionelle undervisning på hovedet, idet eleverne ser lærerproducerede (eller forlagsproducerede) videoer forud for undervisningen, og i stedet laver deres ”lektier” i undervisningen, hvor der er mulighed for at samarbejde med klassekammeraterne og få hjælp af læreren.

Seneste artikler

 
Ifølge en ny undersøgelse fra Dansk Skoleidræt bevæger kun ni pct. af eleverne i udskolingen sig hver dag i forbindelse med undervisningen.

Mere bevægelse i undervisningen for de store elever

Kræftens Bekæmpelse tilbyder nu også undervisningsværktøjet ”Leg på streg” til udskolingen, så eleverne fra 7.-9. klasse kan få mere bevægelse i løbet af dagen

Kræftens Bekæmpelse · 22-02-2019

25.000 skoleelever fandt nye, sunde bakterier i naturen

Verdens hidtil største indsamling af bakterier fra naturens planter, Masseeksperiment 2018, har resulteret i et opsigtsvækkende fund: Over to dage har forskerne opdaget ti hidtil ukendte bakteriearter, alle potentielt gavnlige mælkesyrebakterier

Masseeksperimentet · 22-02-2019

 
Metoden går bl.a. ud på at arbejde kreativt med kendt danskfagligt stof som bogstavelyde, håndfonemer, bogstavernes betydning i sproget, deres form, m.v.

Sang, rap og bevægelse lærer børnene i 0. klasse avancerede bogstavelyde

Helt nyt koncept integrerer sang, rap og bevægelse i 0. klasselederens undervisning som en fast del gennem hele året

Ordstrømmen · 22-02-2019

 
Til jul sidste år fik fire lotteri-sælgere fra 3.A. på Institut Sankt Joseph mulighed for at overrække en flot check på 13.000 kroner til Børnehjælpsdagens arbejde. Det var klassens overskud ved salg af i alt 1.000 julelodder. Checken blev overrakt til Børnehjælpsdagens ambassadør Bubber.

Børn hjælper børn – gennem lotterier

Overskuddet fra lodsalget hos Børnehjælpsdagen går til arbejdet med anbragte børn og udsatte unge i Danmark

Børnehjælpsdagen · 22-02-2019

 
Faget teknologiforståelse skal skabe viden om, hvordan man bedst muligt styrker teknologiforståelse hos den enkelte elev.

Teknologiforståelse skal afprøves på 46 skoler

Fælles Mål for det nye fag teknologiforståelse er på plads. Det vil de kommende tre år blive afprøvet på de 46 folkeskoler, som er en del af et forsøg

Teknologiforståelse · 22-02-2019