Jette Fredslund opretter hver enkelt lærer som bruger og rekvirent efter behov for tolk.
Jette Fredslund opretter hver enkelt lærer som bruger og rekvirent efter behov for tolk.

Nyt tolkebureau tilbyder hurtig bestilling og nem administration

Tolkify i Herning har som det første danske tolkebureau udviklet et it-system, der gør det både hurtigere, nemmere og billigere for skolerne at bestille og afregne en tolk

Af: 

Klaus​ ​Bundgård,​ ​bundgrd.dk

Brændgårdskolen i Herning har 340 elever, hvoraf 55 procent er tosprogede. Behovet for tolkning i forbindelse med skole-hjem-samtaler, forældremøder og lignende er derfor stort. Administrativ koordinator Jette Degnbol Fredslund fortæller, at skolen i foråret 2017 gav lærerne mulighed for at bestille tolke gennem bureauet Tolkify. I praksis kan lærerne selv oprette sig som brugere, men Jette opretter hver enkelt lærer som bruger og rekvirent efter behov.

Samtidig er hun selv oprettet som administrator og har derfor hele tiden fuldt overblik over skolens tolkebestillinger, ligesom hun nemt kan kontrollere de månedlige fakturaer, der automatisk genereres hos Tolkify og sendes direkte til Herning Kommune som EAN-fakturering.Det er den 39-årige Aref Friis, der står bag tolkevirksomheden Tolkify. Missionen var fra start, at han ville gøre det hurtigere og nemmere at få en tolk til en tolkeopgave.Inspirationen hentede han hos den verdensomspændende taxatjeneste Uber.– Men vi og vore tolke betaler vores skat, lyder det med et smil fra Aref Friis.

Det unikke ved Tolkify er således, at virksomhedens store netværk af freelance-tolke automatisk kan se relevante tolkeopgaver på deres smartphone via en særligt udviklet app. Tolkene kan derfor acceptere en opgave med et enkelt klik ud fra først til mølle-princippet. Systemet sender herefter en bekræftelse til kunden på mail, ligesom afregning med både tolk og kunde styres helt automatisk.

Fra skepsis til accept

– I første omgang var flere lærere en smule skeptiske, fordi der var tale om et helt nyt bestillingssystem. De frygtede derfor, at det ville give dem en masse besvær, fortæller Jette Degnbol Fredslund.

Det gik dog hurtigt op for lærerne, at Tolkifys nye koncept gav mange fordele i forhold til de traditionelle måder at bestille tolke på.

– Jeg har fået mange positive tilbagemeldinger fra lærerne på, hvor nemt det er at bestille en tolk via Tolkifys hjemmeside, siger Jette Degnbol Fredslund og tilføjer, at den vigtigste fordel helt klart er, at læreren nu får en mail med bekræftelse på en tolk allerede efter typisk to til fem minutter, fordi de tilmeldte tolke får udbudt opgaven via deres Tolkify-app.

Jette Degnbol Fredslund oplever som kontrast, at der med en traditionel booking ofte vil gå en til to dage, før en opgave er bekræftet.

Papirløst koncept

Det papirløse bestillingskoncept sparer ifølge en af stifterne, Aref Friis en masse administration hos både Tolkify og kunderne.

– Ved at automatisere både bestillingen og den efterfølgende afregning kan vi tilbyde tolkeydelser på en måde, der er både hurtigere, nemmere og billigere for vores kunder, forklarer Aref Friis og tilføjer, at Tolkify indtil videre har flere end 300 freelance-tolke tilknyttet og dækker omkring 50 forskellige sprog.

Kan ønske bestemt tolk

Selv om Tolkifys særlige it-system gør det muligt at udbyde en tolkeopgave til alle tilgængelige tolke via deres smartphone, kan lærerne på Brændgårdskolen stadig vælge at forespørge på en bestemt tolk. Og det er ifølge Jette Degnbol Fredslund en vigtig funktion.

– Når en lærer eller en familie har opbygget et tillidsforhold til en tolk, giver det tryghed for alle parter at bruge den samme tolk igen ved kommende møder. Derfor er det rart, at lærerne, når de opretter en bestilling, kan angive, at de ønsker en bestemt tolk. Så bliver forespørgslen i første omgang kun sendt til denne tolks smartphone, lyder det fra den administrative koordinator.

Videotolkning via hjemmeside

Hos Tolkify arbejdes der løbende på at videreudvikle tolkekonceptet. I efteråret 2017 lancerede virksomheden eksempelvis en funktion, der gør det muligt at videotolke direkte via Tolkifys hjemmeside eller med app’en installeret på en smartphone eller tablet.

– Den udvidelse var vigtig, fordi kunderne nu kan spare transportomkostningerne til tolken i situationer, hvor fysisk tilstedeværelse ikke er et krav, siger Aref Friis og slår fast, at ambitionerne for den midtjyske virksomhed rækker langt.

I 2019 forventer han således, at Tolkify er klar til at bevæge sig uden for Danmarks grænser med sit succesrige tolkekoncept.

Om Aref Friis

Aref Friis er født og opvokset i Iran som søn af afghanske flygtninge. I 2000 rejste familien til Malaysia, inden Aref i 2003 kom til Danmark som kvoteflygtning. Efter at have læst et år på Lærdansk i Herning gennemførte han fra 2005-2008 en bachelor i International kommunikation og Multimediadesign på Aarhus Universitets campus i Herning. Efter uddannelsen arbejdede Aref Friis en årrække som freelance tolk på farsi (iransk) og dari (afghansk), inden han sammen med sine to medstiftere fra hhv. Polen og Estland grundlagde Tolkify, hvor han i dag er administrerende direktør.

Om Tolkify

Tolkify er stiftet i efteråret 2016 af Aref Friis, Marek Fraczyk og Henri Toivar. Virksomheden har hovedkontor i Herning, mens den tekniske udvikling sker hos Tolkifys afdeling i Estland. Tolkify har i dag omkring 300 tolke tilknyttet og dækker 50 forskellige sprog. Kunderne er bl.a. integrationsafdelinger, skoler og daginstitutioner.

Seneste artikler

Seks ud af ti elever mener, at de efter forløbet har større indflydelse på, hvad de spiser i skolen. Hver anden har lyst til at spise mere sundt. 68 procent ved mere om, hvad der er sundt.

10.000 børn skal skabe bedre skolemåltider

Syv ud af ti elever ved mere om, hvad der er sundt, og hver anden elev vil spise sundere. Det er to af de konkrete resultater af et undervisningsforløb om mad og sundhed

Madmovers · 07-06-2018

 
Den obligatoriske eksamenslæsning på skolen skal gerne gavne både de fagligt dygtige elever og de elever, der ikke er så godt med fagligt, siger viceskoleleder Ebbe Weng, Sdr. Vang Skole.

Obligatorisk eksamens­læsning på skolen

Sdr. Vang Skole indfører obligatorisk lektielæsning for 9. klasse-eleverne på nogle af de dage, hvor der ikke er eksamen

Eksamenslæsning · 07-06-2018

 
MentorDanmark er gået sammen med algoritmeforskere fra Danmarks Tekniske Universitet og har udviklet et intelligent stykke software, som sikrer, at det altid er den rigtige vikar som kommer ind til de rigtige vikartimer ud fra en lang række parametre som fagprofil, kendskab og relation til klassen, erfaring, mellemtimer, pædagogiske præferencer m.m.

Ny teknologi vil ændre vikardækningen

Nyt koncept vil ikke kun spare landets skoler for en masse tid og bøvl i morgentimerne, men også løfte selve undervisningen i vikartimerne

MentorDanmark · 07-06-2018

 
I første omgang vil antimobbeprogrammet blive afprøvet i udvalgte kommuner, herunder Københavns og Billund kommuner.

Hele skolen skal involveres i kampen mod mobning

Alle på og omkring skolen skal være en del af indsatsen mod mobning. Det viser erfaringer fra udlandet, og det er kernen i Alliancen mod mobning

Alliancen mod mobning · 07-06-2018

 
Vores brug af mobiletelefonen har magt til at fjerne os fra hinanden, underminere læring og forkvakle børn og unges opfattelse af, hvad der er vigtigt i livet, mener Annette Prehn, sociolog og forfatter.

Skoler uden mobiltelefon er vejen frem

Det giver rigtig god mening at sætte klare rammer for elevers brug af mobiltelefoner, mener sociolog og forfatter Anette Prehn

Mobilfri skoler · 07-06-2018