Leg bliver nyt værktøj i kampen mod eksklusion i specialundervisningenFoto: Johnny Wichmann / Dansk Skoleidræt

Leg bliver nyt værktøj i kampen mod eksklusion i specialundervisningen

Dansk Skoleidræt har modtaget en markant bevilling på 12,6 millioner kroner fra LEGO Fonden til at etablere særligt tilpassede Legepatruljer i specialundervisningen.

Det ambitiøse projekt forventes at gavne mere end 3000 elever med autisme, ADHD og lignende diagnoser over de næste tre år.

Elever i specialundervisningstilbud oplever ofte eksklusion fra sociale fællesskaber med jævnaldrende.

Deres adfærds-, sociale, følelsesmæssige eller kognitive udfordringer kan føre til en barndom præget af ensomhed, isolation og social usikkerhed.

Det nye initiativ sigter mod at styrke disse elevers sociale, følelsesmæssige og kognitive kompetencer gennem struktureret leg og trygge bevægelsesbaserede fællesskaber.

Projektet bygger på Dansk Skoleidræts mere end 20 års erfaring med Legepatruljen i folkeskolen, som nu tilpasses specialområdet.

- Partnerskabet med LEGO Fonden giver Dansk Skoleidræt mulighed for at understøtte specialundervisningen markant.

- Det er et område, vi længe har ønsket at give et målrettet tilbud, så vi er både stolte og taknemmelige for, at det nu kan realiseres, udtaler Bjørn Friis Neerfeldt, generalsekretær i Dansk Skoleidræt.

Kompetenceløft til lærere og pædagoger
En central del af projektet handler om at uddanne lærere og pædagoger samt udvikle modeller, der integrerer leg som en naturlig og meningsfuld del af skoledagen – både i frikvarteret og i undervisningen.

Projektet vil tilbyde strukturerede legeprogrammer og materialer til både elever og pædagogisk personale.

Michael Stahl, LEGO Fondens landedirektør for Danmark, fremhæver legens potentiale: - Vi ved, at leg kan styrke børns trivsel, og det glæder os, at Dansk Skoleidræt med dette projekt får mulighed for at gøre leg mere tilgængelig og meningsfuld for børn i specialundervisningstilbud.

Omfattende implementering frem mod 2028
Projektet indledes med en udviklingsfase i tæt samarbejde med fem specialundervisningstilbud, hvorefter konceptet udbredes til i alt 85 specialundervisningstilbud over hele landet.

Ud over den tilpassede Legepatrulje omfatter projektet også nye initiativer som "Aktive gårdvagter" og "Legeklasser". Projektperioden løber fra 2025-2028, og Dansk Skoleidræt forventer, at mere end 2000 undervisere og 3400 elever vil få direkte gavn af initiativet.

Et yderligere mål er at overføre viden og redskaber fra specialskoleindsatsen til Legepatruljen i almene skoler, så elever med neurodivergens også her kan opleve større inklusion gennem leg.

Projektet udvikles i samarbejde med Videnscenter om Handicap, ADHD-foreningen og Autismeforeningen, hvilket sikrer en stærk faglig forankring og relevans for målgruppen.

-rh

6/8 2025