Succes i udsatte områder: Flere børn kommer i uddannelse og scorer bedre karakterer

Succes i udsatte områder: Flere børn kommer i uddannelse og scorer bedre karakterer

En ny rapport fra Københavns Kommune viser betydelige forbedringer for børn og unge i byens udsatte områder.

Gennem en målrettet indsats siden 2017 er der opnået markante fremskridt på flere centrale områder, der påvirker børnenes udviklingsmuligheder.

Et af de mest iøjnefaldende resultater er stigningen i karaktergennemsnittet ved 9. klasses afgangsprøver, der er gået fra 5,6 i 2017 til 6,6 i 2024.

Samtidig er andelen af børnehaveklasseelever med sproglige udfordringer faldet markant, hvor nu kun en femtedel scorer lavt ved sprogscreening mod tidligere en tredjedel.

Særligt bemærkelsesværdigt er stigningen i antallet af unge, der påbegynder en ungdomsuddannelse.

Andelen er steget fra 75,8% til 86,1% siden 2017. Ungdomsuddannelsesvejleder Jeppe Johansen fra Tingbjerg Skole tilskriver fremgangen de individuelle vejledningssamtaler, som nu tilbydes alle elever i 8. og 9. klasse.

Daginstitutionsområdet har også oplevet fremgang, hvor andelen af børn i institution er steget fra 88,8% til 92,4%.

Klyngeleder Guli Werther fremhæver betydningen af tidlig institutionsstart for sprog- og motorikudvikling samt social integration.

Børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager udtrykker tilfredshed med resultaterne og understreger ambitionen om at gøre København førende inden for børneliv i Danmark.

Indsatsen omfatter flere initiativer, herunder:
- Intensive læringsforløb
- Systematiske sprogvurderinger af 0-3 årige
- Udvidet uddannelsesvejledning
- Forbedret kvalitet i daginstitutioner

Resultaterne viser, at den fokuserede indsats i udsatte byområder har skabt målbare forbedringer i børnenes uddannelsesmuligheder og fremtidsudsigter, uafhængigt af deres bopæl i byen.

-rh

11/12 2024