Nye tider for skolegangen i Furesø: Juniormesterlære starter i 2025Foto: Colourbox

Nye tider for skolegangen i Furesø: Juniormesterlære starter i 2025

En ny æra inden for praktisk uddannelse er på vej i Furesø Kommune.

Fra august 2025 introduceres en innovativ juniormesterlære-ordning, der skal give kommunens unge mulighed for at kombinere traditionel skolegang med praktisk erfaring i lokale virksomheder.

Initiativet er resultatet af otte nye anbefalinger fra en arbejdsgruppe under Furesøs Erhvervskontaktudvalg (EKU), der blev præsenteret den 4. december 2024.

Anbefalingerne kommer i kølvandet på det kommende nationale kvalitetsprogram for folkeskolen og et lokalt ønske om at styrke erhvervspraktikken.

I stedet for at samle elever i særlige klasser, anbefaler arbejdsgruppen, at eleverne forbliver i deres normale skolemiljø, mens den praktiske undervisning foregår i lokale virksomheder en til to dage om ugen i 8. og 9. klasse.

- Det er en ren win-win situation, udtaler borgmester Ole Bondo Christensen (A).

- Vi kan både skabe bedre muligheder for eleverne og samtidig hjælpe virksomhederne med at spotte ungt talent og sikre fremtidig arbejdskraft.

Et kerneelement i de nye anbefalinger er etableringen af direkte kommunikationslinjer mellem skoler og virksomheder.

Jesper Glyb, direktør i Hareskov Elektric, understreger vigtigheden af den personlige kontakt:

- En god og personlig dialog gør det nemmere at sige ja, når en skole eller et ungt menneske henvender sig.

Anders Engelbrecht, direktør i Spekta, deler allerede positive erfaringer med unge i praktik:

- Vi oplever supermotiverede elever, der bidrager til virksomhedens daglige opgaver. Det er præcis den type elever, vi gerne vil ansætte senere.

Anbefalingerne blev positivt modtaget af EKU, og kommunen arbejder nu på implementeringen i samarbejde med virksomhederne.

Den endelige model for juniormesterlære-ordningen forventes godkendt af Furesø Byråd inden sommerferien 2025, når Undervisningsministeriets retningslinjer er på plads.

Initiativet markerer en betydningsfuld udvikling i den lokale uddannelsesindsats, hvor praktisk erfaring og teoretisk læring går hånd i hånd for at skabe bedre muligheder for kommunens unge.

-rh

11/12 2024