DGI og folkeskolen går hånd i hånd med ny lovændring
Den netop vedtagne folkeskolelov bringer markante ændringer til danske skoler fra august 2025.
Ifølge en ny Voxmeter-analyse for DGI bakker forældrene kraftigt op om mere bevægelse i skoledagen og tættere samarbejde med lokale idrætsforeninger.
Analysen, der omfatter 1.200 forældre med børn i alderen 6-16 år, viser at ni ud af ti forældre prioriterer fysisk aktivitet i skolen, mens 60 procent ser positivt på samarbejde mellem skoler og lokale idrætsforeninger.
- Vi ser enormt positive muligheder for at skabe meningsfulde forløb med bevægelse, der beriger undervisningen.
- Når skoler og foreninger samarbejder på nye måder, bliver det en gevinst for eleverne, udtaler DGI´s formand Charlotte Bach Thomassen.
En særlig nyskabelse i loven er muligheden for at tilbyde træneruddannelse som valgfag i udskolingen.
På Frederiksberg Skole i Sorø Kommune har man allerede taget forskud på denne mulighed gennem valgfaget "Trænerspire" i samarbejde med DGI.
William Beyer, der deltager i valgfaget, fremhæver fordelene: - Det giver mig mulighed for at være aktiv sammen med mine venner og få et afbræk fra den stillesiddende skoledag. Samtidig lærer jeg om trænerrollen, hvilket er relevant for mig som basketspiller.
Lærer Kristine Frøkjær-Jensen, der underviser i faget, observerer en markant udvikling hos eleverne:
- De udvikler selvtillid og kompetencer gennem arbejdet med at planlægge og lede aktiviteter. Samtidig styrker det båndet mellem skolen og det lokale foreningsliv, hvilket er afgørende for fremtidens frivillige ledere og trænere.
Lovændringen medfører flere væsentlige tiltag:
- Øget lokal beslutningskompetence omkring bevægelse i skolen
- Nye muligheder for lokale valgfag i udskolingen
- Mere praktisk orienteret idrætsundervisning uden eksamen
- En investering på 2,6 milliarder kroner til forbedring af faglokaler og bevægelsesområder
- Udvikling af en national strategi for bevægelse i skolen
DGI, der repræsenterer 6.700 idrætsforeninger med 1,8 millioner medlemmer, ser loven som et vigtigt skridt mod øget samarbejde om børn og unges trivsel og læring.
-rh