Privatskoler tiltrækker fagligt stærkere elever ved skoleskift
Ny analyse fra ROCKWOOL Fonden tegner et tydeligt billede af, hvilke elever der skifter til henholdsvis privatskoler og folkeskoler.
Undersøgelsen, der har kortlagt 23.000 årlige skoleskift, viser markante forskelle mellem de to grupper.
Elever, der vælger privatskolen, er generelt fagligt stærkere og har færre diagnoser end dem, der skifter til en anden folkeskole.
Samtidig kommer de oftere fra hjem med højtuddannede forældre.
- Vi ser et klart mønster i, at ressourcestærke elever søger mod privatskolerne, mens elever med flere udfordringer typisk forbliver i det offentlige skolesystem, forklarer forskningsprofessor Jacob Nielsen Arendt fra ROCKWOOL Fonden.
Interessant nok viser analysen, at mistrivsel er en fællesnævner for skoleskift - uanset om eleven vælger en privat eller offentlig skole.
Hele 16% af alle elever, der skifter skole, havde lav trivsel året inden - dobbelt så mange som blandt elever, der bliver på deres skole.
Privatskolernes elevgruppe adskiller sig dog på flere punkter:
- De har bedre faglige resultater i nationale tests
- De har stærkere sociale kompetencer
- De har markant færre psykiatriske diagnoser
- De kommer oftere fra familier med længere uddannelser
Analysen peger på flere mulige årsager til denne skævhed.
Privatskolegebyrer på 1.200-2.500 kr. månedligt kan være en økonomisk barriere for nogle familier.
Samtidig har privatskoler mulighed for at selektere i deres elevoptag, hvilket kan gøre det sværere for elever med særlige behov at få adgang.
Med cirka 20% af alle grundskoleelever i private skoler - en fordobling siden 1980'erne - rejser undersøgelsen vigtige spørgsmål om det danske skolesystems sociale sortering og lige muligheder for alle elever.
-rh