Frederiksberg Kommune lancerer ny model for skærmbrug i skolerneFoto: Colourbox

Frederiksberg Kommune lancerer ny model for skærmbrug i skolerne

Frederiksberg Kommune lancerer nu en ambitiøs model for at reducere skærmbrug i kommunens uddannelsesinstitutioner.

"Frederiksbergmodellen", som skal skabe mere fysisk fællesskab og mindre digital distraktion i skoler, SFO'er og klubber.

En af modellens mest markante tiltag er kravet om mobilfri skoledage.

Elever skal aflevere deres mobiltelefoner og smartwatches ved skoledagens start og får dem først tilbage, når dagen er slut.

Dette gælder både i skoletiden og i SFO- og klubtilbud.

- Vi ønsker at reducere distraktioner og øge fokus på læring og sociale interaktioner, fremgår det af modellens begrundelse.

Selv når der bruges skærme i undervisningen, skal det være med et klart fagligt formål, og der skelnes mellem aktiv og passiv skærmbrug.

Skærmfri pauser styrker fællesskabet
Modellen lægger særlig vægt på skærmfri pauser og fritidsaktiviteter.

Skolerne opfordres til at tilbyde fysiske aktiviteter, kreative workshops og musiske udfoldelser som alternativer til skærmbaseret underholdning.

Dette skal give eleverne mulighed for at udvikle sociale kompetencer og styrke fællesskabet.

Forældregruppen får også en central rolle i den nye model. blandt de mest bemærkelsesværdige anbefalinger er:

- Vente med at give børn smartphones til 8. klasse
- Overholde aldersgrænsen på 15 år for sociale medier
- Være digitale rollemodeller for deres børn
- Bruge forældrekontrol på digitale enheder
- Lave fælles aftaler på klasseniveau om digital adfærd

Digital dannelse er stadig vigtig
Modellen er ikke et totalt opgør med digital teknologi. Tværtimod understreges vigtigheden af digital dannelse og teknologiforståelse.

Skolerne skal fortsat uddanne eleverne i ansvarlig brug af teknologi, online sikkerhed og kritisk tænkning i den digitale verden.

Hver skole skal nu udvikle deres egne lokale principper baseret på modellen.

Skolebestyrelserne får ansvar for at vedtage disse principper, som skal offentliggøres på skolernes platforme. Skolerne skal rapportere tilbage om implementeringen i første kvartal 2025.

Modellen bygger på omfattende research, herunder anbefalinger fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK), Sundhedsstyrelsen og børne- og ungeforsker Louise Klinge.

Den er også udviklet gennem workshops med aktører fra skoleverdenen.

Med denne model placerer Frederiksberg Kommune sig i frontlinjen af kommuner, der aktivt arbejder for at skabe en sundere balance mellem digital og analog læring.

Initiativet kan potentielt danne skole for andre kommuner, der ønsker at tackle udfordringerne med overdreven skærmbrug blandt børn og unge.

Du kan læse om modellen her

-rh

4/12 2024