Positiv udvikling i danske folkeskoleelevers trivselFoto: Colourbox

Positiv udvikling i danske folkeskoleelevers trivsel

Efter flere år med nedadgående trivsel blandt danske folkeskoleelever viser de nyeste tal nu en positiv udvikling.

Trivslen blandt elever i 4.-9. klasse har stabiliseret sig for tredje år i træk på 3,6 på en skala fra 1-5, og andelen af elever med højest generel trivsel er steget fra 86,1% i skoleåret 2023/2024 til 87,1% i 2024/2025.

Ifølge DR's analyse af tallene fra Uddannelsesstatistik er eleverne blevet gladere på 38 ud af 40 spørgsmål i trivselsmålingen.

Dette er en markant vending efter flere år, hvor trivslen kun blev værre, med et lavpunkt sidste sommer, hvor folkeskolen fik den værste trivselsmåling i ti år.

- Det glæder mig rigtigt meget, at trivslen stiger. Det er glædeligt og noget, rigtig mange skoler har fokus på,"siger Dorte Andreas, formand for Skolelederforeningen, til DR.

Ud af coronaens skygge
En af forklaringerne på den positive udvikling kan være, at skolerne endelig er kommet ud af coronapandemiens eftervirkninger.

- Jeg tror, at skolerne er ude af coronaens kløer. Vi har fået genetableret de fællesskaber, der er så vigtige for eleverne, forklarer Dorte Andreas.

Lars Qvortrup, professor emeritus på DPU, Aarhus Universitet, peger på, at eleverne nu kan være bedre rustet til at håndtere hverdagens udfordringer:

- Det her er et signal om, at skolerne gør det rigtigt. Skolerne er på vej et rigtigt sted hen. Man taler mindre om at gøre elever til ofre, men satser på at udvikle deres kompetencer og fællesskabet, siger han til DR.

Udfordringer består
Selvom udviklingen går i den rigtige retning, er der stadig udfordringer. Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye understreger, at der fortsat er behov for at styrke trivslen:

- Jeg er glad for, at folkeskolerne er på vej i en god retning, men jeg er ikke tilfreds med, hvor vi er. Jeg er blandt andet utilfreds med, at for mange elever ufrivilligt er lang tid væk fra skolen, siger ministeren til DR.

I ministeriets tal ses det også, at trivslen på flere områder stadig halter. Eleverne oplever højest trivsel inden for "social trivsel" (3,9), mens "støtte og inspiration" fortsat scorer lavest med 3,1 - dog en mindre stigning fra 3,0 i det foregående skoleår.

Det er også værd at bemærke, at den generelle trivsel er faldet fra 3,8 siden skoleåret 2016/2017.

Nye tiltag på vej
For at forbedre trivslen yderligere iværksættes flere tiltag. Med Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram fra marts 2024 får eleverne flere valgfag, mere frihed og færre prøver.

Derudover arbejder ministeriet videre med anbefalingerne fra Trivselskommissionen, som i februar 2025 afleverede 35 anbefalinger til at fremme børn og unges trivsel.

Ministeren nævner også, at en ny skolelov, der træder i kraft, forventes at forbedre både trivslen og fagligheden. Samtidig arbejdes der på en onlineskole for de elever, som mistrives mest og har svært ved at komme i skole.

-rh

13/8 2025