
Ny forskning: Børn der spiser morgenmad klarer sig bedre i læsetest
En ny nordisk undersøgelse viser, at grundskoleelever, der ofte spiser morgenmad, klarer sig bedre i læsetests sammenlignet med elever, der sjældent spiser morgenmad.
Forskere fra Universitetet i Agder i Norge har analyseret data fra PIRLS-undersøgelsen (Progress in International Reading Literacy Study) fra 2016, der omfatter 10-11-årige elever fra Danmark, Finland, Norge og Sverige.
Resultaterne viser en positiv sammenhæng mellem regelmæssige morgenmadsvaner og læsefærdigheder, selv når man tager højde for socioøkonomisk status (SES) og køn.
Tydelige resultater på tværs af Norden
Undersøgelsen viste, at elever, der ofte spiser morgenmad, i gennemsnit scorede højere på læsefærdighedstests:
- Danmark: 23 point højere
- Finland: 22 point højere
- Norge: 13 point højere
- Sverige: 25 point højere
Selvom socioøkonomisk status havde større betydning for læsefærdigheder end morgenmadsvaner, understreger forskerne, at morgenmad er en faktor, der let kan påvirkes gennem interventioner og forbedrede vaner.
Resultaterne understøtter tidligere undersøgelser, der har påvist sammenhænge mellem morgenmadsvaner og akademiske præstationer, kognitive evner og generel trivsel i skolen
I modsætning til lande som USA, Storbritannien og Australien, har de nordiske lande ikke nationale morgenmadsprogrammer i skolerne.
Fremtidige perspektiver
Forskerne anbefaler, at morgenmadsfremme og yderligere undersøgelser af effekten af morgenmad i skolen bør prioriteres både i praksis og i forskning.
De påpeger også behovet for længerevarende observationsstudier og veldesignede interventionsstudier, der inkluderer objektive mål for akademiske præstationer.
Undersøgelsen kan have betydning for skolepolitikken i de nordiske lande, hvor man fortsat kæmper med sociale uligheder i sundhed og uddannelse - det såkaldte velfærdsparadoks.
-rh