
Danske skoleelever trives generelt godt, men kønsforskelle er tydelige
En ny undersøgelse fra Grundskolepanelet viser, at langt størstedelen af danske skoleelever er glade for deres skole og har stor tiltro til egne evner.
Undersøgelsen, der omfatter svar fra over 17.000 elever fra 4., 6. og 8. klasse, giver et overvejende positivt billede af elevernes trivsel i den danske grundskole.
Hele 77 procent af eleverne udtrykker, at de er glade for deres lærer, og omkring tre ud af fire føler et stærkt tilhørsforhold til deres klasse og skole.
Dette vidner om stærke fællesskaber i skolerne, hvor eleverne generelt trives godt.
- Når størstedelen af eleverne kan lide at gå i skole og har tillid til deres egne evner, er der rigtig meget, der lykkes, udtaler børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye, der dog understreger vigtigheden af fortsat at fokusere på de elever, der ikke trives.
Markante kønsforskelle i selvtillid
Undersøgelsen afslører imidlertid betydelige forskelle mellem drenge og piger, når det kommer til tro på egne evner.
Mens 70 procent af alle elever generelt føler sig sikre på, at de kan klare skolens udfordringer, er der en tydelig kønsforskel i frygten for at fejle:
- Omkring halvdelen af pigerne er bange for, at de ikke er gode nok, når de ikke klarer sig godt i skolen
- Kun cirka en fjerdedel af drengene oplever samme frygt
- Drengene udviser generelt større tro på egne evner end pigerne
Undersøgelsen viser også, at 69 procent af eleverne finder det vigtigt at være gode i kernefag som matematik eller dansk. Næsten halvdelen (46 procent) svarer, at de aktivt øver sig, hvis der er noget, de ikke er gode til.
Et andet positivt fund er, at 78 procent af eleverne oplever, at en voksen i hjemmet for det meste eller altid hjælper dem med skoleopgaver, når de har brug for det.
Grundskolepanelet gennemfører undersøgelsen hvert andet år og omfatter data fra 180 folkeskoler og 57 frie grundskoler med deltagelse af ledere, lærere, pædagoger og elever.
-rh