Alarmerende skolefravær: Hvert femte barn har for højt fravær i folkeskolenFoto: Colourbox

Alarmerende skolefravær: Hvert femte barn har for højt fravær i folkeskolen

Nye tal fra Styrelsen for IT og Læring afslører en bekymrende tendens i den danske folkeskole.

Hele 111.123 elever havde over 20 fraværsdage i skoleåret 2024/2025, hvilket svarer til 21,8 procent – eller mere end hver femte elev i folkeskolen.

Børns Vilkår betegner situationen som et "systemisk svigt" og påpeger, at konsekvenserne for de berørte børn og deres familier er både uoverskuelige og vidtrækkende.

Organisationens direktør, Rasmus Kjeldahl, understreger alvoren:

- Når så mange oplever, at de ikke er rummet i folkeskolen, er det et systemisk svigt, der kræver en målrettet indsats. Det lader sig ikke gøre uden en væsentlig tilføring af ressourcer til opgaven.

Problemet er velkendt
For Børns Vilkår kommer de nye tal ikke som en overraskelse. Langvarigt skolefravær er et tilbagevendende tema både på BørneTelefonen og i den offentlige debat, hvor frustrerede forældre deler deres oplevelser.

Regeringen har nylig afsat 120 millioner kroner til en national handlingsplan for børn og unge med bekymrende fravær.

Dette betragter Børns Vilkår som et positivt første skridt, men organisationen efterlyser mere omfattende tiltag.

Børns Vilkår understreger, at der er behov for både langsigtede indsatser og akutte, lokale initiativer. 

De tusindvis af børn og unge, der allerede har været hjemme i måneder eller år, kan ikke vente på fremtidige løsninger.

- At få flere børn godt tilbage i klasseværelset kræver en ensartet og forpligtende praksis omkring tidlig indsats, påpeger Rasmus Kjeldahl og tilføjer:

- Det er aldrig børn, der har fejlet, når de ikke kan komme i skole, det er vores skolesystem, der ikke har grebet dem i tide.

Organisationen efterlyser en mere systematisk registrering af fravær, større inddragelse af børn og forældre samt klarere rammer for skoler og kommuner omkring håndtering af fravær.

Børns Vilkår betragter det som afgørende, at kommende handleplaner for skolefravær og de sideløbende forhandlinger om inklusion omsættes til en samlet, national indsats, hvor intet barn får bekymrende højt fravær, uden at nogen reagerer.

- rh

17/12 2025