Fra ønske-tablet til halmnisser: Sådan var julen i gamle dage
I en tid hvor ønskelisten ofte tæller elektronik og digitalt legetøj, giver ROMU skolebørn mulighed for at opleve julen, som den var engang.
På museets besøgssteder i Roskilde og Frederikssund kan eleverne gennem hands-on aktiviteter få indblik i, hvordan julen blev fejret i tidligere tider - og det er blevet en stor succes.
- Vi har oplevet en stigende interesse i forhold til sidste år. Det er vi jo super glade for. På Færgegården er der helt udsolgt.
Det er virkelig positivt, at skolerne gerne vil ud af huset, opleve julen på en anden måde og sætte fokus på julen i et historisk perspektiv, fortæller museumsinspektør Louise Dahl Christensen, der er ansvarlig for ROMUs skoletjeneste.
Julen under besættelsen
På Roskilde Museum kan eleverne gennem forløbet 'Jul i en krisetid' opleve, hvordan børn i Roskilde fejrede jul under besættelsen.
I en tid med vareknaphed og rationering måtte man være kreativ. Eleverne får mulighed for at prøve kræfter med at lave "marcipan" af kartofler - en erstatning, der blev brugt, da mandler var en mangelvare.
Købmandsjul og landlig jul
Lützhøfts Købmandsgård i Roskilde inviterer eleverne til at opleve den travle juletid i byen.
Her får de lov til at prøve både rollen som kunde og købmand i den julepyntede butik, hvor krydderier og godter til højtiden handles.
På Frederikssund Museum, Færgegården, kan eleverne derimod opleve den landlige jul.
Her var selvforsyning i højsædet, og ønskerne begrænsede sig ofte til det, man selv kunne fremstille.
Eleverne får lov til at lave deres eget halmlegetøj og smage på datidens julegodter som glaserede æbler.
En sanselig oplevelse
Ifølge Louise Dahl Christensen er det netop den kropslige og sanselige oplevelse, der gør forløbene så populære:
- Børnene kan måske fornemme, at Richs kaffeerstatning dufter anderledes end den kaffe, deres forældre plejer at drikke.
- Og når de med en kartoffel, lidt flormelis og en smule mandelessens selv prøver at lave marcipan, bliver de udfordret til at smage.
- Det er ikke alle, der har mod på det. Men de får en anderledes kropslig oplevelse med julen, og hvordan den også kan være. Det får dem til at reflektere og undres – og endda væmmes, griner hun.
Museernes juleforløb giver således eleverne mulighed for at opleve julen i et historisk perspektiv og dermed få en dybere forståelse for traditionernes udvikling gennem tiden.
-rh