Vandets Dag: Elever udforsker vandet i RandersEleverne bliver undervist i, hvordan træer beskytter grundvandet, og hvorfor vand fra forskellige jordlag smager forskelligt.

Vandets Dag: Elever udforsker vandet i Randers

Vandets Dag fortsætter succesen. I Randers var skoleelever fra hele kommunen torsdag trukket i deres gummistøvler for at udforske vandet.

Hvad er vand? Hvor kommer det fra? Og hvorfor skal vi passe på det? Det blev Randers Kommunes 3. klasses elever meget klogere på, da de torsdag besøgte Randers Naturcenter til Vandets Dag.

Eleverne løb vandløb, hvor de undervejs blev klogere på vand og vandets kredsløb. Der blev blandt andet undervist i vandboringer, set på vanddyr i mikroskoper og studeret vandværk i miniatureformat.

Som noget nyt blev eleverne i år undervist i grundvandsbeskyttelse. På en af posterne blev eleverne derfor undervist i, hvordan træer beskytter grundvandet, og hvorfor vand fra forskellige jordlag smager forskelligt.

Det er Verdo, Vandmiljø Randers og Randers Naturcenter, der årligt inviterer kommunens skoleelever til Vandets Dag i samarbejde med andre lokale aktører herunder Museum Østjylland, Randers Bibliotek, Billedskolen og Randers Kommune.

Igen i år kunne arrangørerne melde alle pladser udsolgt kort efter tilmeldingen åbnede, og interessen er ikke kun at mærke inden for kommunegrænsen. Andre kommuner er hoppet med på bølgen og er også begyndt at afvikle Vandets Dag for unge skoleelever.

Fra Randers Torv til vandløb og sjov

Det var energikoncernen Verdo og Vandmiljø Randers, der stod bag den første markering af Vandets Dag tilbage i 2016. Dengang blev dagen afholdt på Randers Torv en søndag formiddag, hvor alle forbipasserende kunne lære om gode vandvaner.

I 2017 besluttede de to arrangører, at der skulle ske noget nyt.

- For at passe på fremtidens vandforsyning skal vi alle huske de gode vandvaner. På torvet i Randers var det svært at få en fornemmelse af, hvor stort et indtryk vi gjorde på de forbipasserende.

- Huskede de overhovedet det, vi snakkede om, når de kom hjem? Derfor gik vi sammen og brainstormede på, hvordan vi kunne nytænke Vandets Dag, så flere tog budskaberne med hjem i hverdagen, siger Peter Nordahn fra Verdo.

I brainstormingsprocessen opstod idéen til at involvere kommunens 3. klasser, da de i forvejen bliver undervist om vand i faget Natur/teknologi.

Og hvilke bedre rammer findes der for sådan en temadag end hos Randers Naturcenter? Lynhurtigt bliver de første klasser tilmeldt, og siden er Vandets Dag gået fra at have 150 tilmeldte elever til i dag knap 350 tilmeldte elever.

- Vi var egentlig solgt fra starten, siger Maria Stenbye fra Randers Naturcenter og uddyber:

- Det var oplagt, at vi skulle være med på den idé. Vi har både en del erfaring med at holde arrangementer for de omkringliggende skoler og samtidigt også en viden om vand og naturen i kraft af vores arbejde.

I forbindelse med arrangementet har de tre arrangører skabt Vandbogen, hvor lærer og elever kan genbesøge dagens viden og aktiviteter, når de kommer tilbage til skolebænken.

- Vi har modtaget meget positiv feedback på Vandbogen fra lærere, der fortæller, at de bruger den som inspirationskilde i deres undervisningsforløb.

Vi hører også, at eleverne er gode til at huske den viden, de fik på dagen, når de genbesøger det i undervisningen, hvilket jo er glædeligt,”* fortæller Hanne Hedstrøm Hansen fra Vandmiljø Randers.

Vandbogen er tilgængelig på Verdo’s hjemmeside, så alle de klasser, der ikke kunne deltage, også kan få glæde af undervisningsmaterialet.

Arrangørerne glæder sig allerede til endnu en dag med leg og læring i 2025, hvor kommunens 3. klasser er inviteret til Vandets Dag torsdag d. 20. marts.

27/3 2024