Stort løft til børn og ungefælleskaber på MorsBørnenes Kulturmøde 2023 Fotograf Per Bille

Stort løft til børn og ungefælleskaber på Mors

Næste generation har stået øverst på dagsordenen ved Kulturmødet de senere år.

Med åbningen af et Børnenes Kulturmøde og et stort og stærkere ungeområde end nogensinde før - Ung Kult - er det mere end lykkes at indfri de mange ambitioner om at gøre en forskel for børn og unge.

Nu veksles den store succes til en flot bevilling fra Nordea-fonden. Med 3 millioner kr. over de næste tre år kan børn og unge glæde sig til endnu flere oplevelser i fremtiden.

- Børn og unge har altid haft en særlig plads på Kulturmødet. Vi insisterer på, at kunsten skal kunne opleves af alle børn på Mors og på, at unge har en vigtig stemme i kulturdebatten.

- Med ambitiøse initiativer er vi lykkedes med at skabe et program, der involverer tusindvis af lokale børn og unge, og samtidig engagerer ungefællesskaber fra hele Danmark.

- Jeg er vanvittig taknemmelig for, at det arbejde nu kan fortsætte de næste mange år, Trine Bang, direktør for Kulturmødet

Børnenes Kulturmøde

I 2022 klippede Kulturmødet for første gang snoren til Børnenes Kulturmøde. Det blev en stor succes med deltagelse af mere end 2000 børn.

I 2024-2026 er fundamentet nu lagt til at udvide programmet, og skabe en rød tråd gennem de tre år.

De næste tre år bliver Børnenes Kulturmøde præsenteret under temaet "Fantasi & Fremtid" med en vision om at styrke børns leg, fællesskab og livsglæde i mødet med kunst og professionelle kunstnere.

Ambitionen er, at børnekultur lever på lokale skoler og institutioner hele året, eksploderer i oplevelser og samtaler under børnenes kulturmøde i de tre dage i august.

- Børn er i storforbrugere af kultur, når det handler om fx TV, serier, spil og sociale medier. De flyder ind og ud af platforme og kanaler, og på den måde, så er der masser af kulturforbrug i gang på børneværelserne.

Forskning peger imidlertid på, at selvværd og fællesskab bliver styrket, når børn ikke alene forbruger kunst og kultur, men også er med til at skabe.

Vi glæder os derfor til at lave et program, hvor børnene virkelig får hænderne i kunsten, Trine Bang, direktør for Kulturmødet

En bæredygtig kulturel oase for unge

I 2020 overtog Ung Kult ungeindsatsen på Kulturmødet, med en fælles ambition om at skabe fællesskab og kulturelt engagement blandt den lokale ungdom på Mors.

Nu, 4 år senere, er Ung Kult vokset til landets største netværk af unge kulturskabere med 57 ungeorganisationer som medlemmer fra hele landet.

Med en flerårig bevilling fra Nordea-fonden kan Ung Kult fortsætte det store arbejde med at skabe et festligt, relevant og mangfoldigt ungeområde på Kulturmødet de næste tre år.

Det sker gennem debatter, samtaler, workshops og en ambitiøs og forankret frivilligindsats, der engagerer unge fra alle samfundslag og uddannelsesinstitutioner.

- Vi tror på, at kulturelle mødesteder, der er 100% skabt for, med og af unge, er en fantastisk ramme om positive fællesskaber.

- Derfor ønsker vi de næste tre år at fastholde og udvikle Ung Kult Camp som et sted, hvor lokale unge deltager aktivt, og hvor ungefællesskaber fra hele Danmark er inviteret med.

- Den økonomiske sikring er med til at understøtte en bæredygtig udvikling, hvor vi sammen med ungefællesskaber fra hele Danmark kan tænke stort ind i fremtiden, Malte Houe, Projektleder, Ung Kult.

Flere gode liv for fremtidens generationer

- På Mors har vi i de seneste år oplevet et kæmpe engagement og en stor lyst til at gøre en positiv forskel for børn og unge.

- Det arbejde kommer Kulturmødet og Ung Kult nu til at løfte til nye højder, så endnu flere børn og unge kan få mulighed for udforske kunsten og kulturen på deres helt egne præmisser.

- Gode liv skaber vi sammen – og hos Nordea-fonden er vi meget stolte af, at vi med vores støtte kan bidrage til at skabe nye fællesskaber og hjælpe de unge generationer godt på vej, siger uddelingschef i Nordea-fonden Christine Paludan-Müller.

Nordea-fonden har igennem flere omgange støttet op om konkrete projekter og indsatser, som Kulturmødet og Ung Kult står bag – bl.a. etableringen af det nye ungdomshus, som er på vej til at blive realiseret i Nykøbing Mors.

Fra 2020-2023 støttede Nordea-fonden en række aktiviteter med fokus på børn og unge på Kulturmødet. Den indsats bliver nu videreført og -udviklet.

FAKTA OM BØRNENES KULTURMØDET

Børnenes Kulturmøde løber af stablen 22.-24. august. Torsdag og fredag for daginstitutioner og skoler i tidsrummet 09.00-14.00. Lørdag er der børnefestival for hele familien 10.00-17.00. Torsdag eftermiddag afholdes der Børnekulturelt Topmøde målrettet kulturbranchen.

Børnenes Kulturmøde bliver udviklet og realiseret samme med vores to tætte samarbejdspartnere Morsø Kommune og Børns Møde Med Kunsten (BMMK).

FAKTA OM UNG KULT CAMP

Ung Kult Camp så for første gang dagens lys i 2020. I 2024 glæder vi os især til for første gang at præsentere et program torsdag formiddag med fokus på udskolingselver.

Årets tema for ungeområdet er "I troen på fremtiden er der håb", og vi glæder os til at præsentere et spækket program med relevante diskussioner, vilde koncerter, inspirerende talere og meget mere.

27/3 2024