Stigende problem med henkastede snus og nikotinposerFoto: Danmarks Naturfredningsforening

Stigende problem med henkastede snus og nikotinposer

Forbruget af snus og nikotinposer vokser, og det kan nogle steder fornemmes med det blotte øje.

De små hvide portionsposer kan i stigende grad findes smidt på jorden og på gaden – i hvert fald hvis man spørger danskerne.

Ifølge en ny undersøgelse, som Epinion har lavet for Danmarks Naturfredningsforening, oplever 52 procent af danskerne, at det flyder med snus og nikotinposer.

Samtidig svarer 69 procent, at de oplever det som et stigende problem.

Hos Danmarks Naturfredningsforening genkender man billedet af, at de karakteristiske hvide poser er blevet et hyppigere syn på jorden rundtomkring.

Gennem de seneste år har foreningen modtaget flere og flere meldinger om større mængder snus og nikotinposer.

Derfor har Danmark Naturfredningsforening valgt at sætte fokus på netop snus og nikotinposer på den landsdækkende affaldsindsamling, der er startet.

I forbindelse med indsamlingen bliver de op mod 235.000 deltagere bedt om at melde tilbage, om de er stødt på nikotinposer og snus, og hvor mange de i så fald har fundet.

– Det er vores klare opfattelse, at man kan finde snus og nikotinposer rigtig mange steder – på trods af, at det jo er en relativt ny type affald herhjemme.

- Og med et stigende forbrug mener vi, at der er behov for et øget fokus på problemet og for at undersøge omfanget nærmere.

- Derfor har vi valgt at bede de mange tusind deltagere ved årets affaldsindsamling om at hjælpe os med at blive klogere på, hvor udbredt det egentlig er, siger Lars Midtiby, direktør i Danmarks Naturfredningsforening.

Risiko for forgiftning

Selvom poserne ikke er særligt store, er der ifølge Danmarks Naturfredningsforening god grund til at være opmærksom på problemet med henkastede nikotinposer og snus.

For ud over at poserne kan indeholde plastik og ikke hører hjemme i naturen, er der en risiko for, at dyr bliver alvorligt syge og i værste fald dør, hvis de kommer til at indtage dem.

– Det kan godt være, at nikotinposerne er små og ikke fylder så meget i landskabet, men de kan alligevel godt gøre stor skade, hvis dyr forveksler dem med mad og kommer til at spise dem, siger Lars Midtiby og peger på, at der gennem de seneste år i medierne har været en del eksempler på hunde, der er blevet nikotinforgiftet.

Hos Den Danske Dyrlægeforening har man ikke statistikker over, hvor mange hunde der forgiftes af nikotinposer. Men ifølge foreningens formand, Hanne Knude Palshof, bør man som hundeejer være opmærksom på nikotinposerne.

– I takt med at poserne er blevet mere udbredte og oftere henkastes i naturen, er der naturligvis et stigende antal hunde, der forgiftes, fordi de finder det i en busk eller hvor de nu går tur.

- Når en hund snupper noget i munden, kan ejeren ikke altid nå at gribe ind – eller opdager det måske slet ikke – og da nikotin er giftigt, kan det naturligvis have konsekvenser for hunden, siger Hanne Knude Palshof og tilføjer, at man straks bør kontakte en dyrlæge, hvis man har mistanke om, at ens hund har indtaget et nikotinprodukt eller andet potentielt giftigt.

Hører til i skraldespanden

De henkastede nikotinposer og snus kan også være besværlige at fjerne – for eksempel når de sætter sig fast mellem brosten og fliser. Det oplever man i Aarhus Kommune, hvor man også konstaterer en stigning i antallet af nikotinposer.

– Vi oplever desværre, at vi oftere og oftere støder på nikotinposer på gaden eller i naturen. Nikotinposer pynter ikke i byen og i naturen, og er skadelige for både dyr og miljø.

- Samtidig er det en besværlig og dyr type affald at fjerne igen. Løsningen på alle de problemer er jo ganske enkel og billig – vi skal bare allesammen huske at bruge skraldespanden, siger Nicolaj Bang, rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune.

I efteråret fik kommunen Epinion til at foretage en undersøgelse, der blandt andet viste, at poserne er blandt de affaldstyper, der generer aarhusianerne mest – kun overgået af takeaway-emballage og cigaretskod.

Analysen viste samtidig, at hver tiende aarhusianer mellem 18-34 år mener, at det i nogle situationer kan være i orden at smide snus og cigaretter fra sig på gaden.

Og det er en holdning, der ikke må vinde udbredelse, lyder det fra Danmarks Naturfredningsforening.

– Vi skal virkelig undgå, at der bliver skabt en kultur, hvor det er okay at smide snus og nikotinposer fra sig. Man kan nok godt konstatere, at der gennem årtier har været en relativt udbredt holdning om, at cigaretskod er mere tilforladeligt og accepteret at smide på jorden end så meget andet affald.

- Så vi skal undgå, at det samme sker med de her nye nikotinprodukter. Som alt andet affald hører de til i skraldespanden – ikke i naturen, og det skal vi insistere på, siger Lars Midtiby.

Nikotinpose-jagt på Frederiksberg skyder affaldsuge i gang

Netop snus og nikotinposerne er i fokus, når årets udgave af Affaldsindsamlingen bliver skudt i gang ved et officielt åbningsarrangement på Frederiksberg kl. 11 i dag.

Her skal elever fra Kastanievej Efterskole ud på det centrale Frederiksberg for at samle nikotinposer, snus og andet affald sammen med Lars Midtiby og indsamlingens nye ambassadør, influencer Casper Drømme.

Den korte skraldejagt rundes af med en gennemgang af, hvor mange stykker snus og nikotinposer eleverne har fundet på en halv time.

9/4 2024