Når børn og voksne digter med H.C. AndersenEventyrakademiet

Når børn og voksne digter med H.C. Andersen

Man tager hvad man har!" skrev H.C. Andersen med snirklede bogstaver i det håndskrevne eventyr 'I Børnestuen', som nu for første gang bliver udstillet på Bakkehuset.

På den lille udstilling, Man tager hvad man har! Når børn og voksne digter med H.C. Andersen vises det originale manuskript til eventyret 'I Børnestuen'.

Her kan man se, hvordan H.C. Andersen har streget ud, ændret ord og sætninger og fundet på en ny titel. Eventyret 'I Børnestuen' udkom let tilpasset 17. november 1865 som en del af samlingen

Nye eventyr og historier. På det tidspunkt var H.C. Andersen 60 år gammel, men forskning har vist, at dele af eventyret kan spores tilbage til de tidligst bevarede tekster fra hans barndom.

H.C. Andersens tekster er en vigtig del af Bakkehusets samling. Som ung digterspire var H.C. Andersen gæst på Bakkehuset, og han har varmt beskrevet både værtinden Kamma Rahbek og stedet.

Ligesom andre af tidens digtere og forfattere læste han sine tekster højt for Kamma for at få hendes mening. Ifølge H. C. Andersen var Kamma Rahbek også den første, der kaldte ham "digter".

Eventyret 'I Børnestuen' handler om et barn og en voksen, der digter en komedie sammen, mens resten af familien er i teateret.

De bruger tingene omkring dem til at skabe deres fortælling. En handske, en pibe, en vest og en støvle bliver derfor hovedpersoner i en kærlighedskomedie.

De forestiller sig også teksten til en teaterplakat og laver en lille scene af bøger og en gammel æske. Som den voksne i eventyret siger: "Man tager hvad man har" og digter ud fra det.

Med denne lille udstilling er børn og deres voksne inviteret til at gøre H.C. Andersen kunsten efter og digte løs sammen.

På Bakkehuset kan børn og voksne se, læse og lytte til det originale eventyr. De kan også digte videre eller skrive noget helt nyt.

I et lille lydstudie kan børnene indtale deres historier, og hvis de får lyst til at lege, kan de åbne en af Eventyrakademiets mange skuffer og lege eventyret frem. Alle børn får udleveret et eventyrhæfte, når de besøger museet.

10/7 2024