200 børn dystede i kålkonkurrence ved DM i Madkundskab 2024Det var 7. klasse fra Herfølge Friskole der løb med titlen som danmarksmestre i madkundskab 2024. Lars Salomonsen Madkulturen

200 børn dystede i kålkonkurrence ved DM i Madkundskab 2024

200 børn fra hele landet demonstrerede i dag deres kålkompetencer ved DM i Madkundskab 2024.

En vigtig begivenhed for næste generations maddannelse, ifølge Madkulturens direktør Judith Kyst.

Der var gang i både gryder, hoveder og snitteteknikker, da 10 udvalgte skoleklasser i dag tørnede sammen på Gram Slot i Sønderjylland.

Elever fra 5.-8. klasse dystede i fire discipliner inden for temaet 'kål', mens de blev heppet på af lærere, dommere, konferencier og kok Umut Sakarya samt elever fra Gram Højskole.

7. klasse fra Herfølge Friskole kan kalde sig for danmarksmestre i madkundskab. Og det vakte jubel hos den sjællandske skoleklasse.

DM i madkundskab er dog mere end en konkurrence. Hvis man spørger Judith Kyst, direktør for videns- og forandringsorganisationen Madkulturen, som står bag projektet, er det en festdag for madkundskabsfaget, hvor praksisfaglighed og maddannelse er i højsædet.

Madkundskab rummer nemlig stort potentiale give eleverne viden og køkkenkompetencer, de kan tage med ind i voksenlivet. Og det er der behov for, viser undersøgelser fra Madkulturen.

- Danske børn laver alt for lidt mad! Vi ved fra vores befolkningsundersøgelser, at under 9 % af børnefamilierne har børnene med i køkkenet på en almindelig aften.

- Og tallet er faldet de seneste år. Derfor spiller madkundskab i skolen en vigtig understøttende rolle for, at børnene bliver klædt på til at kunne lave mad, så vi sikrer, at fremtidens unge evner at tage vare på sig og bliver kritiske forbrugere, forklarer Judith Kyst, direktør i Madkulturen.

DM i Madkundskab er en del af projektet Madkamp, der, udover danmarksmesterskabet, bl.a. udvikler undervisningsmaterialer, og som gennem de sidste 12 år er nået ud til over 30.000 skoleelever.

Madkamp er et partnerskab mellem Madkulturen og REMA 1000. I år har også Gram Højskole bidraget til afholdelse af DM i Madkundskab.

Til kamp for madkundskab – og fremtiden

Madkundskab i skolen er også en vigtig arena for at udfordre danske børns tilgang til mad i fremtiden.

Det mener Anders René Jensen, der er indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000. Og det er en af grundene til, at discountkæden støtter DM i Madkundskab.

- Vi er stolte af at være en del af Madkamp og DM i Madkundskab, der er vigtige initiativer for at sikre, at de kommende generationer får råvarekendskab, madmod og madglæde.

- Det glæder os at bakke op om Madkulturens store arbejde, og vi glæder os til at fortsætte det gode samarbejde fremadrettet, siger Anders René Jensen.

Temaet for årets DM i Madkundskab 2024 var kål. Skoleklasser landet over har det gennem Madkamp i dette skoleår lært forskellige kåltyper at kende og eksperi­menteret med dem i skolekøkkenet.

Det var denne erfaring fra undervisningen, de tog med sig til DM i Mad­kundskab. Og temaet er bestemt ikke tilfældigt, fortæller Judith Kyst.

- Vi vil gerne give børnene mulighed for at handle på den klimabekymring, der hersker blandt mange.

- Og der er madkundskab et dejligt konkret sted at starte i forhold til at kunne træffe valg omkring den mad, man selv spiser. Og netop kål har et utrolig lavt klimaaftryk og dyrkes i stor stil her i Danmark og er derfor et velvalgt tema, slutter hun.

Hvad er DM i Madkundskab?

- DM i madkundskab er en konkurrence for skoleelever i 4.-8. klasse, der i år blev afholdt på Gram Slot den 30. april 2024.

- DM i Madkundskab er en del af projektet Madkamp, som udover DM består af undervisningsmaterialer og kurser for madkundskabslærere. Formålet med projektet er at styrke madkundskabsfaget og skabe positive forandringer for mad- og måltidsvanerne hos næste generation.

- Madkamp har eksisteret siden 2012. I den periode er projektet nået ud til over 30.000 skoleelever og 1.500 lærere i hele landet.

- Projektet er i dag et partnerskab mellem Madkulturen og REMA 1000. Tidligere har også landets professionshøjskoler været en del af projektet, ligesom det de første år var støttet af Nordea-fonden.

1/5 2024