Region Midtjylland bringer helende musik til udsatte børn
Region Midtjylland og kompetencecentret Levende Musik i Skolen har indledt et banebrydende samarbejde om projektet HjerteKlang.
De bringer skræddersyede koncertoplevelser til sårbare børn og unge på behandlingshjem, psykiatriske og sociale institutioner i regionen.
- Når vi møder musikken, sker der noget helt særligt.
- Musikken kan skabe nærvær, meningsfulde oplevelser, åbne os mod verden og få os til at mærke, at vi er en del af et fællesskab, forklarer Bent B. Graversen, formand for Udvalg for regional udvikling i Region Midtjylland.
Projektet bygger på solid forskning, der viser, at musik kan dæmpe angst og sænke stressniveauet.
HjerteKlang er en naturlig videreudvikling af regionens tiårige arbejde med at koble sundhed og kultur, herunder tidligere initiativer som levende musik på intensivafdelinger og musikalske hjemmebesøg.
Specialdesignede koncerter med fokus på modtagerne
Det særlige ved HjerteKlang er den individuelt tilpassede tilgang.
Hver koncert skræddersys specifikt til den enkelte målgruppe, hvilket gør oplevelsen særligt vedkommende.
Levende Musik i Skolen har desuden udviklet specialiseret læringsmateriale, som institutionernes personale kan anvende i forbindelse med koncerterne.
- Gennem HjerteKlang når vi målgrupper, vi ikke kan nå gennem vores koncerter i det almene skoletilbud – målgrupper som i den grad har gavn af den trivsel og fællesskab, vores nye forskningsprojekt peger på, at koncerterne kan bidrage med, fortæller direktør Gitte Abildtrup fra Levende Musik i Skolen.
For kunstnerne selv bliver HjerteKlang-koncerterne også dybe og meningsfulde oplevelser.
En af de medvirkende artister, Tim Alvin, beskriver den særlige dynamik, der opstår:
- Hver gruppe kommer med deres helt egen energi og bagage.
- Men fælles for dem alle er, at musikken skaber en åbning. Paraderne falder hurtigere. Der er en ærlighed og en råhed i de møder, som jeg sjældent oplever andre steder."
Alvin, der selv har personlig erfaring med lignende miljøer, understreger den dybe forbindelse, der kan opstå:
- Når en af de unge bagefter kommer op og siger: - Jeg troede, det kun var mig der havde det sådan, så ved jeg, at projektet giver mening.
Musikken bliver til håb, og håb er noget, mange af dem mangler i hverdagen.
- rh