Nivaagaards Malerisamling hylder koen i ny særudstillingMælkeveje-gæster ved Kåre Frangs værk: Der bliver stille om natten, 2023.

Nivaagaards Malerisamling hylder koen i ny særudstilling

Nivaagaards Malerisamling udfolder koens historie gennem kunst og kultur.

Besøg MUUH i skolernes sommerferie og skab din egen ko.

Den nyåbnede særudstilling Mælkeveje - koen i kunst og kultur' hylder koens vigtige plads i vores historie, og hele familien inviteres i skolernes sommerferie ind i vækstedet MUUH!

Engang var koen Danmarks stolthed. Et elsket motiv, skildret på smukke idealiserede malerier af danske landskaber, urmoder i nordisk mytologi og ophav til det, der i årtier var Danmarks største eksportvare: smør.

Nu er koen kommet i modvind og med dens høje udledning af metan gjort til centrum for diskussioner om klimafgifter og fremtidens landbrug.

Udstillingen følger vores forhold til koen og dens betydning for dansk identitet og fortællingen om Danmark som landbrugsland gennem en række kunst- og kulturhistoriske nedslag de forløbne 500 år.

Forbrug, køn, klima og identitet er nogle af de temaer, der bliver taget op i udstillingens nye og ældre kunstværker og kulturgenstande.

I skolernes sommerferie  vil der frem til søndag den 11. august være fri adgang til det kreative værksted MUUH! Her kan børn og voksne skabe deres egne tekstilcollager med ko-skabeloner, saks og lim, nål og tråd, inspireret af udstillingens ko-værker og de gamle mejerireklamer.

Er vi på vej ud på en mark eller ind på en hospitalsstue? Michala Paludans sansefulde installation *Udvortes/indvortes* er et fælles urteapotek for mennesker og husdyr, hvor kunstneren i gardiner har indsat forskellige planter og remedier.

Der er blevet brugt i medicin til graviditet, fødsler, amning, aborter mv. Hvis en plante var kendt for f.eks. at stimulere mælkeproduktionen, blev den typisk brugt til både kvinder og køer.

Træd indenfor og find akkeleje, anisolie, bellis, bregne, bynke, kamille, katost, kommen, kongelys, løvefod, løvstikke, perikon, pæon, spindelvæv, tandbæger, øl og mange flere dufte og urter.

I kontrast til 1800-tallets billeder af køer på græs, tager Lea Porsagers værk *Erasure beds (+ drooping horns)* os helt tæt på køernes liv i landbruget i dag.

Platformen er sammensat af fire ko-vandsenge, som bruges i industrilandbruget, hvor de danske malkekøer har ret til blødt underlag, lig madrasserne her, som de kan stå og ligge på i pauser fra de hårde indendørs betongulve.

I Porsagers værk er koen nærmest krøbet ned under madrassen. Hornene refererer samtidig til det biodynamiske landbrug, grundlagt af Rudolf Steiner, der mente, at koens horn forbinder den til kosmisk energi.

I dag afhornes de fleste køer i industrilandbruget.

Nostalgien for livet på landet lever i bedste velgående, men overlever ko-malerierne på danskernes vægge?

I Torben Ribes værker udforsker kunsteren sin egen arv efter landbrugssamfundet. Blandt hverdagsgenstande som et termometer og en børnetegning finder man bl.a. en artikel fra Familie Journalen om kunstnerens mor, der som den første kvinde i Danmark blev uddannet landmand i 1972.

Hun endte dog med at vælge en anden vej, lige som mange andre fra de senere årtiers landbrugsfamilier. Hvor det danske landbrug i 1946 beskæftigede 20% af arbejdsstyrken, er det i dag kun 2-3%.

Bliv klogere på koen og vores fælles historie gennem 29 kunstneres blikke. *Mælkeveje - koen i kunst og kultur* vises frem til 22. september 2024.

Nivaagaards Malerisamling udfolder koens historie gennem kunst og kultur: Kom tættere på den elskede og udskældte drøvtrygger i ny særudstilling og dyk ned i tekstilcollager og sansefulde installationer. Besøg MUUH! i skolernes sommerferie og skab din egen ko!

10/7 2024