Skolemad for alle børn - en investering i fremtidenFoto: Mejeriforeningen

Skolemad for alle børn - en investering i fremtiden

Skolemad til alle børn er en investering, der kan give et suverænt afkast. I læring, i lige muligheder og i sunde madvaner, der holder hele livet.

Derfor er det også samfundsøkonomisk en god investering på sigt. Og det behøver faktisk ikke være så svært.

Det var afsættet, da mere end 50 vidt forskellige eksperter fra mange brancher mødtes om en drøm torsdag og fredag i Helsingør: Skolemad til alle børn.Nu.

Opgaven var derfor at konkretisere HVORDAN. Helt konkret – på små skoler med et køleskab og intet andet, såvel som på store skoler med kantine.

Fra Gedser til Skagen. Fra Rønne til Ringkøbing.

Efter 24 intense timer afleverede deltagernes deres konkrete modeller, 100-dagesplaner og anbefalinger til Damien fra Danske skoleelever, Gordon Ørskov fra Danmarks Lærerforeningen og partiformand Marin Lidegaard fra de Radikale.

Der arbejdes på baggrund af anbefalingerne fra campen videre med at gøre ord til handling. Blandt deltagerne var kommuner, Danske Skoleelever, Danmarks Lærerforening, Madkulturen. Initiativet til campen var taget af Mejeriforeningen.

Formand for De Radikale Martin Lidegaard
- Det er oplagt, at staten skal finansiere det her. Kommunernes budgetter er i bund, og de kæmper med bare at opretholde undervisning og fritidspædagogik.

- Samtidig ligger der meget forebyggelse i at tilbyde for eksempel skolemad, og vi ved at forebyggelse virker i forhold til sundhed.

- Jeg ser fire veje for skolemad, som også blev peget på ved 24-timers campen: At skolemad skal være gratis og for alle, at skolemad skal være et redskab til at løfte hele folkeskolen, at skolemad skal være i tråd med kostrådene, og at udmøntningen skal være lokal.”

Damien Stenander, Skoleelev og bestyrelsesmedlem i Danske Skoleelever
- En skolemadsordning ville betyde, at der ikke ville være så meget forskel på hvordan man ser på hinanden.

- Det er en god oplevelse at være med på campen. De lytter meget til mig og tager mange af mine ideer med, fordi jeg selv går i skole.

William Nielsen, Skoleelev og bestyrelsesmedlem i Danske Skoleelever:
- Jeg mener, at en skolemadsordning vil reducere uligheden, der er på vores skole. Det vil fjerne det her a og b hold, der er lige nu. Men hvis det skal virke, skal eleverne inddrages meget.

Gordon Ørskov, Formand Danmarks Lærerforening
- Vi skal se potentialerne i det, og se hvordan det kan handle om mere end at nogen skal have noget at spise.

- Mad er fællesskab, og det at spise sammen er fællesskab. Det er afgørende og en del af skolens dannelsesopgave. Og i praksis – der er masser af muligheder.

Men det er vigtigt, det bliver en nationale ordning – og at vi frigør kommunernes økonomi fra det her.

18/3 2024