Opdag og reager på tegn på spiseforstyrrelser og selvskade hos unge

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade lancerer gratis e-læringskursus om at spotte og reagere på tidlige tegn på spiseforstyrrelser og selvskade hos børn og unge.

Hver fjerde pige og hver ottende dreng i 9. klasse er i risiko for at udvikle en spiseforstyrrelse, mens hver femte elev har eksperimenteret med at skade sig selv.

Som lærer, sundhedsplejerske eller pædagog er der således stor risiko for, at du har ansvaret for børn og unge, der er ved at udvikle en spiseforstyrrelse, eller som er begyndt at skade sig selv.

Foreningen Spiseforstyrrelse og Selvskade har derfor udviklet et nyt e-læringskursus, der klæder deltagerne på til at opdage tidlige tegn og symptomer på spiseforstyrrelser og selvskade.

Kurset giver også viden om, hvad man som fagperson kan gøre, hvis man er bekymret for, om en ung er ved at udvikle en spiseforstyrrelse eller skader sig selv.

- Desværre går problemer med forstyrret spisning eller selvskade ofte under radaren i starten, for de unge henvender sig sjældent til en voksen for at få hjælp.

- De kan ofte være rigtig gode til at skjule, hvor skidt de har det.

- Derfor er det afgørende, at lærere, sundhedsplejersker og andre voksne, der har ansvar for børn og unges trivsel, er klædt på til at spotte og reagere på de første tegn på en spiseforstyrrelse eller selvskade, siger Laila Walther, direktør i Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade.

Kurset er målrettet fagpersoner, der i deres daglige arbejde har med børn og unge i alderen 11-17 år at gøre.

Det gælder fx lærere, pædagoger, AKT-vejledere, sundhedsplejersker eller PPR- eller SSP-medarbejdere. Kurset er dog tilgængeligt for alle interesserede.

Kurset er gratis og kan findes på Foreningen Spiseforstyrrelse og Selvskades hjemmeside spiseforstyrrelse.dk. Kurset er udviklet med støtte fra Novo Nordisk Fonden.

27/2 2024