Lærlet-plader styrker elevers basisviden
Et helt enkelt værktøj til leg og øvelser hjælper børns indlæring og træning i den lille tabel, de 120 hyppigste ord og andre byggesten til vores grundlæggende viden
Kvinden bag værktøjet er Inge Christiansen, der har haft en lang karriere som folkeskolelærer og specialundervisningskonsulent.
– Jeg manglede selv sådanne redskaber til undervisning af elever med læse- og stavevanskeligheder, siger hun om idéens opståen.
Et tegneunderlag, en dækkeserviet eller en legeplade? Den firkantede Lærlet-plade i miljøvenligt PP-plastmateriale har mange forskellige navne, når den enten ligger på spisebordet hos børnefamilien eller tages ned fra hylden i børnehaven eller skoleklassen.
– Lærlet-pladen er rigtig nem at tage frem og lægge væk igen. Den er let at gøre rent. Den fylder ikke meget, og den er overkommelig i pris, siger Inge Christiansen om det redskab, hun har udviklet.
– Jo flere gange, vi ser og bruger bogstaver, ord, tal og begreber, des bedre sidder det fast. Sådan er det for den halvdel af os, der bedst lærer gennem visuel påvirkning. Jeg har selv benyttet den visuelle tilgang til læring, når jeg har undervist, fordi så mange af os lærer ved at se ting igen og igen, siger Inge Christiansen.
Til leg og træning
Igennem et års tid har Inge Christiansen og hendes virksomhed Læseakademiet benyttet Lærlet-pladerne i eneundervisning af børn. De bruges også af forældrene, der leger og træner videre med børnene derhjemme.
– Børn kan godt lide at lege og lære, og børn kan lide gentagelser. De ønsker fx at høre den samme sang eller få læst den samme godnathistorie, og det er det, jeg bygger videre på med Lærlet, siger Inge Christiansen.
Børnene ser og genkender Lærlet med den basisviden, man gerne vil træne og automatisere. Inge Christiansen har kun fået positiv feedback fra de forældre, der bruger Lærlet-pladerne.
Forgængeren til Lærlet var håndskrevne papirark, som Inge Christiansen selv fremstillede og benyttede i specialundervisningen af børn med svære læse- og stavevanskeligheder.
– Jeg manglede redskaber til undervisningen og lavede dem selv, fortæller hun.
Det er baggrunden for, at hun udviklede Lærlet-produkterne sammen med sin mand, der har en grafisk virksomhed og er specialist i at skabe helt enkle udtryk, som det er tilfældet med pladen over eksempelvis den lille tabel eller de 120 hyppigste ord.
– Hvis man kan de 120 hyppigste ord, er man godt på vej til at besidde halvdelen af sit skriftlige ordforråd i folkeskolens mellemtrin, siger Inge Christiansen, der for nylig har præsenteret konceptet for tidligere kolleger i folkeskolen. Også her har hun fået positiv respons.
Idéer i skuffen
På baggrund af de positive tilkendegivelser fra flere folkeskolelærere valgte Inge Christiansen at deltage med Lærlet på Danmarks Læringsfestival i Bella Center i marts.
– Den fine respons fra folkeskolelærere er baggrunden for, at vi valgte at deltage i messen. Som lærer er man jo uddannet til at tænke kreativt og udvikle lege og spil, og det er netop, hvad mine tidligere kolleger har gjort med Lærlet-pladerne, siger hun.
Lærlet har udviklet sig fra at omfatte de 120 hyppigst anvende ord og alfabetet til også at omfatte andre basale områder, der er vigtige for børns basisviden og videre læring. Det er indtil videre ordklasserne, urskiven, tallene 1 til 100, geometriske figurer, den lille tabel samt mål og vægt.
Inge Christiansen får input og nye idéer til at udvikle konceptet på baggrund af de behov, lærerne har i hverdagen, og derfor er der idéer i skuffen som Danmarkskortet med de største byer og Europakortet med hovedstænderne.
Lærlet-produkterne fås både som de omtalte plader og som plakater, postkort og wallstickers. Produkterne forhandles gennem www.grafisk-marked.dk.