Islam på skemaet
Ved et besøg på Davids Samling er det kunsten – med alt, hvad der hertil hører af lærdom – man præsenteres for, og ikke imamernes eller nyhedsmediernes fortolkninger af islam
Af: Peter Wandel, museumsinspektørDet er Davids Samling, der gør København til en storby”, var der engang en, der sagde til mig. Jeg tror, at det han mente var, at der er mange spændende museer i landet, men kun få med en så eksklusiv og international samling som den islamiske samling på Davids Samling. Når skoleklasser kommer på besøg, er det da også netop oplevelsen af at træde ind i en usædvanlig luksuriøs og eksotisk verden – midt i København – der bliver bemærket. De færreste elever har på forhånd hørt om stedet, men de fleste bliver begejstrede, ikke mindst eleverne med baggrund i muslimske lande.
Kunstens lærdom
Den islamiske verden er af gode grunde ofte på programmet i folkeskolen. Udfordringen ligger derfor for mange undervisere i at finde noget, der kan fremkalde nogle spændende og relevante associationer og diskussioner. En oplagt mulighed er at besøge en moské. Dette fører dog nemt til et billede af den islamiske verden som en rent religiøs størrelse. Hvad man ikke får med, er de forskelligartede, farverige traditioner på tværs af tid og sted, den historiske udveksling af idéer, de videnskabelige landvindinger, de poetiske tanker om liv og død og, ikke mindst, den overvældende kunst.
Ved et besøg på Davids Samling er det kunsten, med alt, hvad der hertil hører af lærdom, man præsenteres for, og ikke imamernes eller nyhedsmediernes fortolkninger af islam. Mere end 1.000 års kunst fra Marokko til Indien og fra Iran til Yemen udstilles på to etager, og pludselig står spørgsmålene i kø: Er guldmønterne fra det 7. århundrede ægte? Hvornår var der muslimske fyrster i Spanien? Findes der billeder af profeter? Var der virkelig robotter i Syrien i 1300-tallet? Har jøder, kristne og muslimer meget tilfælles?
Undervisningstilbud
Særlige undervisningsomvisninger kan bestilles til elever fra 5. klasse og opefter. Omvisningerne er gratis, og turene varer ca. 1,5 time, inkl. ankomst og afskedsevaluering. Dertil kan man downloade noget letlæst undervisningsmateriale fra museets hjemmeside, som kan bruges enten før eller efter besøget. Materialet udgøres af korte introduktioner til seks forskellige emner, eksempelvis “Islam – religionen set gennem kunsten”, efterfulgt af nogle spørgsmål og svar, der kan tages op i klassen eller gives som lektier.
Det er hensigten med både materiale og omvisninger, at eleverne skal få udvidet deres horisont omkring den islamiske verdens mangfoldige kunst- og kulturhistorie. Fokus er ikke på religiøse dogmer, som ligger uden for museets område, men på en bredere viden om den islamiske verdens historie, som det både er godt at kende til af faglige grunde og for at kunne færdes i en rigtig storby med mange kulturer.
Om Davids Samling
- Gratis omvisninger tilbydes til skoler og ungdomsuddannelser tirsdag til fredag kl. 10 og 12.30.
- Omvisningerne gives i perioderne: 1. sep. til 1. dec. 2016 og 1. feb. til 15. juni 2017. Bestil i god tid!
- Aktuelle omvisningstemaer: “Hvad er islamisk kunst?”, “Miniaturemalerierne”, “Den arabiske skrift”, “Fabelvæsner i islamisk kunst”, “Islam – religionen set gennem kunsten”, “Portrætter i europæisk og islamisk kunst”.
Læs mere på www.davidmus.dk