I Randers cykler timerne afsted
Elever på Vestervangsskolen cykler sig til færdigheder
Vi skal jo fylde bevægelse ind i vores undervisning. Det siger skolereformen. Og især på udskolingstrinnet er det hér en fed måde at gøre det. Der er masser af ting, jeg kan undervise i ved hjælp af cykler, siger skolelærer Mads Alexander Christensen om de mountainbikes, hans skole bruger i undervisningen.
Til at begynde med samlede Vestervangsskolen i Randers erfaring med MTB-valgfagshold og samarbejde på tværs af klasser. Eksperimentet viste, at cyklerne blev kronisk overbooket.
Fra i år råder skolen over et fuldt klassesæt på 27 cykler, så en hel klasse kan komme afsted sammen.
- Der er godt med matematik i sådan en cykel her: Omkredsen på hjulet, en udregning af cyklens gearing, hvordan man beregner hastighed og meget andet. Vi kobler den teoretiske undervisning med noget praktisk, og vi kører alle mulige steder hen og laver undervisning i f.eks. naturfag eller historie. Somme tider kører vi tre-fire timer. Så kan eleverne nå at få en masse kilometer – og syre – i benene, siger Mads Christensen.
Bevægelse i hele undervisningen
Folkeskolen er gået i gang med år to efter reformen. Men er man også godt på vej? Et af målene er mere bevægelse, og kravet til skolerne er krystalklart: ‘Undervisningstiden skal tilrettelægges, så eleverne får motion og bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om dagen’, hedder det i lovens § 15. Paragraffen er med til at give skolerne åndenød i en ny hverdag. En hel lektion pr. dag er trods alt en del, og fornemmelsen på skolerne er, at der mangler tid til det hele.
Mads Christensen cykler meget i sin fritid, og ude på sine ture tænkte han tit, at cykler ville spare skolerne tid. Simpelt hen fordi cykling tjener mere end ét formål på samme tid. Han tog kontakt til den danske cykelproducent Principia med en enkel idé: I stedet for at tilsætte undervisningen et kvantum bevægelse, hvad så med at bevæge hele undervisningen?
Cykelfirmaet ville gerne med i et projekt, og sammen gik de i gang med en råskitse af et tilbud til skolerne. Det skulle ikke kun handle om selve cyklerne, men også om at forberede lærerne på at bruge cykler i undervisningen og om at gøre det nemt for en skole at eje cykler.
Skitsen endte som en færdig pakkeløsning, som indeholder mountainbikes, undervisningsmateriale, et kursus for lærere i mountainbike-teknik og en aftale med en lokal forhandler om vedligeholdelse af materiellet.
Trænet i køreteknik
Mads’ skole købte pakken, så han blev sendt på et to-dages kursus for skolelærere på MTB-kursusstedet Slette Strand, hvor lærerne bliver trænet i køreteknik. Teknik er godt at kunne, inden man kaster sig ud på en mountainbike, og meningen er at ruste lærerne helt forfra med teoretisk og praktisk viden, som de kan lære fra sig hjemme på skolen.
Det skriftlige materiale består af et undervisningsforløb i basal viden om cykler, motion og kost, opgaver i matematik, f.eks. i form af kortlæsning, og også mere frie, argumenterende opgaver med cykling som omdrejningspunkt.
Om de 45 minutters bevægelse bliver integreret i undervisningen eller lagt i et særskilt modul betyder ikke så meget på en cykel, og Vestervangsskolen har også opgraderet klassesættet med en yderligere mulighed for at bruge cyklerne fleksibelt:
- Hvis vi må opgive en tur på grund af for dårligt vejr, så stiller vi cyklerne på ruller hjemme på skolen og gennemfører undervisningen alligevel. Det er rart for planlæggeren at vide, at man ikke behøver at aflyse helt, siger Mads, der også kan finde på at tilrettelægge den rullende undervisning inden døre fra begyndelsen.
Men hovedformålet er undervisning i det fri. Koncentrationen melder sig på en anden måde end i et klasselokale, fordi undervisningen foregår udendørs, og fordi cykling kræver balance og koordination. Hver elev justerer selv sadlens højde inden turen, og så er timen ellers i gang:
- Bare op på cyklen og afsted. På den måde udnytter vi transporttiden på en ekskursion til bevægelse. Plus dét, at vi plejer at være hurtigt fremme. Men det bedste er, at det samtidig er sjovt, siger Mads Alexander Christensen.