Elever spiller sig til viden og motion
Elever på Horsens Byskole leger sig til viden.

Elever spiller sig til viden og motion

På Horsens Byskole har man taget et leg og lærings-brætspil frem i undervisningen

Af: Birgit Brund Alsted, pædagogisk leder, Horsens Byskole

Understøttende undervisning er et helt nyt tiltag i folkeskolen, som for alvor blev implementeret i skolerne landet over i forbindelse med skolereformen. Den understøttende undervisning kan have mange “ansigter” og former og åbner dermed muligheder for den enkelte skole – og undervisers – kreative tilgang og udførelse.

Formålet med den understøttende undervisning er at supplere de faste faglige rammer med varierede læringsaktiviteter, der kan konkretisere og udvikle de færdigheder og kompetencer, eleverne får i den fagopdelte undervisning. Her er ikke kun tale om en faglig styrkelse og træning, men ofte også om en understøttelse af elevernes sociale kompetencer og en forbedret trivsel.

Et afbræk i undervisningen

Med lærernes initiativ og kreative tilgang kan de give elever­ne det afbræk fra den fastlagte undervisning, der ofte kan engagere eleverne og bidrage til, at teori og praksis kan gå op i en højere enhed. Motion, sprogstimu­lering, læringsspil mv. er blandt de opgaver, der kan under­støtte og supplere de obligatoriske emner.

Det kræver tid at finde frem til aktiviteter, der er både spændende og lærerige, men det kan lade sig gøre, hvis man prøver at gå alternative veje.

På tværs af fagene

På Horsens Byskole anvender vi med succes et lokalt produceret leg og lærings-brætspil til de højere indskolingsklasser samt til mellemtrinnet. Spillet Syllabus er skabt af en visionær lille virksomhed med udgangspunkt i danske skoleelevers daglige gøren og laden og lever op til nøgleordene for den alternative undervisning:

  • Spændende læring på tværs af fagene (dansk, matematik, natur/teknik, almen viden og læsning).
  • Motion.
  • Samvær og trivsel med indbygget konkurrence.

Spillets hovedfokus er på faget dansk, hvor de niveauopdelte spørgekort, der er forfattet i børnevenlige termer, adresserer mange af de emner og faldgruber, eleverne møder dagligt i undervisningen. Uigennemsigtige og tvetydige vendinger er tydeligvis inspireret af børnene selv og de voksnes tale. Sproget i spillet lever sig tæt ind i elevernes dagligdag. Spillet arbejder også med at udvide elevernes ordforråd samt at give forståelse for modsætninger og begreber, hvilket også kan være en fordel, når der skal gives ekstra støtte til nye tosprogede elever.

Læsning er for mange elever en spændende opgave, men for nogle også en svær udfordring. Spillet Syllabus er med til at mindske børnenes “præstationsangst”, da deltagerne selv vælger, hvilken bog de skal læse op fra ud fra hver deres forudsætning. Dette gør det muligt for elever på tværs af klassetrinnene at spille sammen.

Giver samspil mellem elever og lærere

I spillet er der taget højde for motionselementet, således at eleverne også er fysisk aktive under legen. Bevægelsesaspektet er en stor del af spillet og involverer alle deltagerne ved bordet, såvel elever som lærere. I spillet er der fire slags motion, alt efter hvilket “tal” man finder i de grønne felter, man lander på. Tal 1 = armbøjninger; tal 2 = hop på stedet; tal 3 = buk på stedet; tal 4 = cykle, liggende på gulvet med benene i vejret. Spillet har den klare fordel, at det giver et godt samspil mellem eleverne og læreren.

Det skal nævnes, at spillet er certificeret af den anerkendte danske legetøjsforsker Jørn Martin Steenhold, der står bag udviklingen af Videnshjulet®. Spillet indgår i kategorien “intelligente spil” og er med til at udvikle hele fire af menneskets ti intelligenser.

Spillet kan klart anbefales til almindelig klasseundervisning, men også til elever med særlige behov, der ofte har svært ved at lære på den “traditionelle” måde.


Om Syllabus

Syllabus er et dansk leg og lærings-brætspil for børn mellem 7 og 11-12 år og er udviklet efter principperne fra Videnshjulet®.

Spillets hovedfokus er på faget dansk, der er delt op i tre sværhedsgrader. I faget indgår også læsning.

Andre fag er matematik (løsning af små konkrete opgaver), natur/teknik, almen viden og idræt/bevægelse.

Syllabus er velegnet til almindelig klasseundervisning, elever med særlige behov samt modtageklasseundervisning, kun med særlig støtte.

Bestil på: www.kinch-agentur.dk.



»For børn, der har svært ved at lære på den traditionelle måde, er spillet Syllabus et godt alternativ. Vi får leget en masse ting ind gennem spillet. Selvfølgelig kunne man lære det samme gennem den traditionelle undervisning, men det her er sjovere for børnene. Og så er det ikke alle, der har nemt ved at lære kun med blyant og papir. Spillet passer godt til børn på mellemtrinnet og er brugt på flere niveauer også i specialklasserne«

Inge Therkelsen, pædagog, Skjold Skole



»I efteråret, i en flexuge, havde jeg en aldersintegreret gruppe på mellemtrinnet. Jeg fortalte først en lille historie om, at de gik i Olivers skole [Oliver er uglen, som er spillets logo, red.], og at dagen var kommet, hvor de skulle til eksamen. De blev delt i grupper af fire, og de var dybt engageret i spillet. De skiftes til at være den der eksaminerede. De nød meget de forskellige idrætsøvelser, og dem levede jeg ind i spiluniverset. Jeg synes, det er fint, at spørgsmålenes sværhedsgrad varierer. Spillet er langt. Der skal afsættes et helt modul til det«

Gitte Valbak, lærer, Hedensted Skole



»Som lærer i en 5. klasse har jeg erfaret, at der blandt eleverne hurtigt skabes en nysgerrighed og en dialog omkring de aktuelle spillekort. Spillekortene er ofte formuleret på en måde, så eleverne bliver nødt til at tænke spørgsmålet ind i en større kontekst – og det kommer der mange små gode dialoger ud af blandt spillerne. Det er klart en styrke i brætspillet, at det er opbygget inden for forskellige færdighedsområder. Det tilgodeser dermed elevernes forskellige kompetenceområder, og det giver alle elever små og store sejre undervejs i spillet. Det er et spil, som man kan benytte både i større og mindre grupper i undervisningen og i studietiden«

Lisbeth Hauge, lærer, Ølsted Skole


14/10 2016