Elever samler tøj til Afrikas fattigsteFoto: Behandlingsskolen

Elever samler tøj til Afrikas fattigste

På behandlingsskolen Kompasset i København har en gruppe elever fra 2.-4. klasse kastet sig ud i et bemærkelsesværdigt velgørenhedsprojekt.

Trods egne udfordringer har de besluttet at samle tøj ind til nogle af Afrikas fattigste børn.

I et klasseværelse på Kompasset står store brune kasser fyldt med omhyggeligt indpakket tøj - alt fra t-shirts og hættetrøjer til kasketter og træningsdragter.

Det hele er samlet ind med ét formål for øje: at hjælpe dem, der har allermindst.

- Man kunne jo sende det til nogle skoler i Afrika, så kunne de fordele tøjet til nogle af de børn, der har mest brug for det, forklarer en ivrig pige fra klassen.

Projektet startede med en diskussion om, hvorfor det er nødvendigt at hjælpe lande med få ressourcer.

Eleverne, som selv kæmper med forskellige udfordringer, viser en bemærkelsesværdig empati og forståelse for andres behov.

Klassens lærer, Rasmus Elbæk Jakobsen, understreger projektets dobbelte formål:

- Det handler ikke kun om at hjælpe andre. Det er også en lærerig proces for børnene, hvor de lærer vigtige værdier såsom medmenneskelighed og gavmildhed.

Tøjindsamlingen er ikke elevernes første velgørenhedsprojekt. Kort forinden havde de deltaget i en oprydningsaktion i lokalområdet.

- Vi fandt både ølflasker, en masse skrald fra McDonalds, en ødelagt cykel og andet skrald. Det er helt tosset, for det kan tage op til 100 millioner år at nedbryde sådan noget jern," fortæller en af eleverne engageret.

Fremtiden byder på endnu flere velgørenhedsinitiativer. Eleverne drømmer allerede om at sende sportsudstyr og elektronik til Afrika.

- Dette initiativ viser, hvor meget børn kan udrette, når de får mulighed for at engagere sig i meningsfulde projekter, siger Rasmus Elbæk Jakobsen.

Kompasset er en del af Behandlingsskolerne, der har en lang tradition for at supplere undervisningen med hjælpeprojekter.

Skolen optager elever fra 0. til 10. klasse med forskellige udfordringer, herunder ADHD, angst, PTSD og indlæringsvanskeligheder.

Næste skridt for eleverne er at finde en organisation, der kan distribuere det indsamlede tøj.

Med deres entusiasme og dedikation er der ingen tvivl om, at disse unge mennesker vil fortsætte med at gøre en positiv forskel i verden - både for sig selv og for andre.

22/10 2024