Børneråd giver politikere gode råd om trivsel
De tre elever fra Unicefs Nationale Rettighedsråd fortalte Folketingets Undervisningsudvalg om, hvordan man kunne sikre en bedre trivsel i skolen. Fra venstre: Mehmet Ûnslüsoy, Sara Khan og Peter Bastian Schjøtt Kjærgaard Jørgensen.

Børneråd giver politikere gode råd om trivsel

Tre børn fra Unicefs Nationale Rettighedsråd mødte i februar Folketingets Undervisningsudvalg for at fortælle politikerne om rådets anbefalinger til en bedre trivsel i skolen

Ytringsfrihed, bedre indeklima og en bedre tone fra politikerne – det var bare nogle af de emner, som tre danske skoleelever i februar understregede vigtigheden af under et møde med Folketingets Undervisningsudvalg.

Eleverne er alle en del af Unicefs Nationale Rettighedsråd, der består af repræsentanter fra organisationens 22 rettighedsskoler rundt om i landet. Rådet blev stiftet ved et stort børnetopmøde i FN Byen i oktober sidste år, hvor det samtidig formulerede en resolution om, hvad der ifølge eleverne er vigtigst for at skabe bedre trivsel i landets skoler. Det var de anbefalinger, som børnene fortalte om til undervisningsudvalget.

Elevernes råd

Anbefalingerne handler bl.a. om trivsel, ytringsfrihed, retten til at blive hørt og om mangfoldighed, diskrimination og hensynet til børn med særlige behov. Børnene pointerer i deres samlede resolution, at det er vigtigt at sikre, at alle har det godt med kammerater og lærere. Læring og trivsel går nemlig hånd i hånd, og derfor er det vigtigt at fokusere på børns trivsel i skolen. Det skal skolens voksne være med til at sørge for, bl.a. ved at være mere opmærksomme på, hvordan eleverne omgås hinanden i klassen og på skolen.

Børnenes resolution peger også på, at alle børn skal have mulighed for at være sig selv og blive respekteret for den, de er uden at blive diskrimineret eller mobbet. Resolutionen peger i den forbindelse blandt andet på, at landets politikere skal tænke rigtig meget over, hvad de selv siger og hvordan.

Krav til sig selv

Eleverne stiller også krav til sig selv. De lover blandt andet selv at gøre følgende:

1. Invitere andre børn ind i legen. 2. Hente en voksen, når der er brug for hjælp. 3. Huske at spørge børn, som de ikke kender så godt, om de vil lege med. 4. Hjælpe hinanden med opgaver. 5. Hjælpe hinanden, hvis en kammerat er i dårligt humør.

– Baggrunden for udviklingen af Unicefs rettighedsskoler er, at danske børns kendskab til egne rettigheder er det laveste i Norden. Det finder Unicef stærkt bekymrende – for alle undersøgelser peger nemlig på, at børn, som kender deres rettigheder og forstår dem i praksis, behandler hinanden med respekt og værdighed. Børnene bliver ganske enkelt gladere, stærkere og bedre til at løse konflikter, hvilket alt sammen er med til at øge deres trivsel, siger Anne Mette Friis, børn- og ungechef i Unicef Danmark og tilføjer:

– Derfor udviklede Unicef Danmark i 2014 rettighedsskole-konceptet, som Langelinieskolen på Østerbro var den første skole i Danmark til at implementere med meget flotte resultater til følge. En Unicef Rettighedsskole forener elever, forældre, lærere og andet personale i et fællesskab, der er baseret på alle de gode værdier, der står i FN’s Børnekonvention, siger Anne Mette Friis.

God modtagelse

De tre elever fra Unicefs Nationale Rettighedsråd – fra henholdsvis Ellebjerg Skole i Københavns Sydhavn, Phønix Efterskole på Hjarnø og Maglegårdsskolen i Gentofte – fremførte hver især Det Nationale Rettighedsråds anbefalinger til undervisningsudvalget.

Mehmet Ünlüsoy fra Phønix Efterskole talte om ytringsfrihed og børns ret til at blive hørt:

– Jeg sagde, at alle børn har ret til at sige sin mening, og at den skal respekteres. Fordi hvis børn ikke har ret til at sige, hvad de vil, så vil børn være meget undertrykte. Man ville ikke turde sige noget.

Sara Khan fra Ellebjerg Skole fortalte om mangfoldighed og diskrimination – et efter hendes mening stærkt emne, som hun var glad for at præsentere. Hun opfordrede både politikerne til at tænke over deres udtalelser om især indvandrere, og så understregede hun behovet for, at voksne er opmærksomme på børnene i klasseværelserne og på, hvem der bliver mobbet og holdt uden for fællesskaberne:

– Hvis der er en person i en klasse, som skiller sig meget ud, måske har mørk hudfarve, går med tørklæde eller er ”emo”, så er det meget vigtigt, at de også bliver behandlet lige, så alle er sammen, ikke er i grupper, og man ikke mobber.

Peter Bastian Schøtt Kjærgaard Jørgensen fra Maglegårdsskolen talte om trivsel, herunder behovet for et godt indeklima:

– Det var rigtig fedt at være derinde. Det var sjovt at se og møde politikere, når man hører så meget om dem. Jeg fortalte om trivsel, og om hvordan man kan få det bedre i skolen. Hvis man ikke har en god trivsel i skolen, så er det ikke sjovt at gå i skole. Trivsel er f.eks. indeklima. Det er jo ikke sjovt at være i en ”skraldespand”, hvis man kan sige det sådan ...

Unicef Rettighedsskoler er støttet af Velux Fonden og Ikea Danmark. Det er også finansiering fra Ikea Danmark, som har gjort etableringen af Det Nationale Rettighedsråd, der består af elever fra alle rettighedsskolerne i Danmark, mulig.

 

12/4 2018